Spiegelisomerie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Spiegelisomerie

Ik snap niet echt waarom er bij deze vraag (zie onder), maar twee assymetrische koolstofatomen zijn? Zoals is het heb aangewezen zijn het er drie. Ik weet ook dat er een inwendig spiegelvlak is, maar ik snap het inwendig spiegelvlak bij cyclische structuur formules niet helemaal. Mag je dan zomaar door het molecuul heen 'strepen'? Want in deze opgave is er dus wel een inwendig spiegelvlak.

Afbeelding

Ook heb ik een vraag over deze opdracht:

Er wordt een verkeerd antwoord gegeven en ik weet niet precies wat nou wel het goede antwoord is. Ik dacht dat er 2 assymetrische C atomen waren, geen inwendig spiegelvlak en dus 4 isomeren. Toch geeft de computer dit antwoord, met de uitleg er naast. Daar klopt natuurlijk geen bal van.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spiegelisomerie

Waarom is de fenolkoolstof volgens jou asymmetrisch?

En zonder fluor zou de gegeven binding inderdaad een spiegelvlak hebben, ik kan er zo geen bedenken.

Berichten: 22

Re: Spiegelisomerie

Waarom is de fenolkoolstof volgens jou asymmetrisch?
Nou kijk, dat is juist mijn probleem. Hoe kun je dat zien? Want ik zie wel C*'en, maar er is blijkbaar ook een inwendig spiegelvlak bij een cyclostructuur. Ik snap niet dat er een inwendig spiegelvlak is bij cyclo's. Je splits dan toch een deel van het molecuul? Stel dat je midden door de CH2 snijdt, dan houd je toch C en H2? Ik wordt even helemaal gek van mijn scheikunde. XD

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spiegelisomerie

Weet je wel wat een achiraal centrum eigenlijk is? Dat is niet zomaar even 3 H van een C veranderen door wat anders. Hoe verschilt de rechter staart precies van de linker staart? Misschien is het aanschaffen van een bouwdoos geen slecht idee ;) Spiegelvlakken zijn overigens theoretisch, chemische notaties ook, of denk je dat pentaan het een bal interesseert hoe wij de H'tjes opschrijven? Nee, het heeft doodleuk een spiegelvlak door het 3e koolstofatoom.

Berichten: 22

Re: Spiegelisomerie

Weet je wel wat een achiraal centrum eigenlijk is? Dat is niet zomaar even 3 H van een C veranderen door wat anders. Hoe verschilt de rechter staart precies van de linker staart? Misschien is het aanschaffen van een bouwdoos geen slecht idee ;) Spiegelvlakken zijn overigens theoretisch, chemische notaties ook, of denk je dat pentaan het een bal interesseert hoe wij de H'tjes opschrijven? Nee, het heeft doodleuk een spiegelvlak door het 3e koolstofatoom.
Ja, dat snap ik allemaal wel. Ik snap ook wel dat het een inwendig spiegelvlak heeft, maar ik vind het zo vreemd dat je gewoon door de groepen heen mag gaan. Of 'is dat gewoon zo?'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spiegelisomerie

Dat is gewoon zo, een kubus valt toch ook niet uiteen als je daar 1 der 9 spiegelvlakken in tekent? :P

Berichten: 22

Re: Spiegelisomerie

Dat is gewoon zo, een kubus valt toch ook niet uiteen als je daar 1 der 9 spiegelvlakken in tekent? :P
Nee oke, ik ben nogal moeilijk om dingen te snappen die gewoon zo zijn. Ach ja, men is nieuwsgierig, niet?

Reageer