Springen naar inhoud

aspirine

• Log in om te kunnen reageren

Wim Kaijser

Wim Kaijser

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2010 - 15:32

kun je de reactie van salicylzuur naar aspirine laten teruglopen onder invloed van een loog net zoals het verzepen van een vet bijvoorbeeld met natronloog, en hoe noem je deze reactie dan ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SheldonCooper

SheldonCooper

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 11:43

Volgens mij kun je in principe aspirine zelfs laten reageren met water, om salicylzuur en azijnzuur te verkijgen. Maar volgens mij heeft deze reactie een hele lage Kc. (dat betekend dat de reactie langzaam gaat.)
Deze reactie heet dan volgens mij ook gewoon 'verzeping', of 'hydrolyse'.

Nogmaals, ik weet dit niet zeker.
I'm not crazy; my mother had me tested.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 12:18

het is zoals SheldonCooper zegt een hydrolyse. Een hydrolyse onder basische condities, dan kan je zelf wel een naam bedenken lijkt me ;)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2010 - 13:20

kun je de reactie van salicylzuur naar aspirine laten teruglopen onder invloed van een loog net zoals het verzepen van een vet bijvoorbeeld met natronloog, en hoe noem je deze reactie dan ?

Ja dit kan, ik heb dit zelf een keer gedaan met paracetamol om acetaat en p-aminophenol te maken. Dit lukte zo goed dat je er zelfs foto's mee kon ontwikkelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures