[scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

Hallo iedereen!

De proef gaat erover dat je het ammoniakgehalte in huishoudammoniak bepaald (door middel van titreren).

Er wordt bij de opdracht gevraagd hoeveel mol ammoniak in de erlenmeyer zit van de titratie (dus er is nog niet getitreerd). Ook wordt er in de tekst verteld dat je een 100 maal verdunning maakt van de huishoudammoniak (hebben we niet gedaan, was al gedaan).

- In de erlenmeyer zit: 25 mL (0,05M) zwavelzuur en 10 mL 100-voudig verdunde ammonia.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen! Vooral omdat ik dat 100-voudige verdunde ammonia niet snap. Ik weet dat je dan huishoudammoniak plus water hebt en dat is dan die ammonia. Of is het zo dat 100-voudig, eigenlijk x10 is? Dus 10mL*10=100mL verdunde ammonia.

- Ook moet ik het gehalte van ammoniak in massa% berekenen (p=0,930 g/ml)

We hebben 0,1M NaOH in de buret gehad. Ik neem aan dat dit ook in de berekening hoort? We hebben 27,45mL NaOH getitreerd. Moet ik dan de molmassa hiervan berekenen?

Hoop dat het wat duidelijk is :P De proef hadden we 14 september dit jaar uitgevoerd en ik kom er nog steeds niet uit en had al overal gevraagd, dus hopelijk lukt het hier!

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

Je moet eerst de reactie vergelijking tussen ammonia (NH3) en zwavelzuur (H2SO4) opstellen.

Je hebt een overmaat aan zwavelzuur. Doordat je weet hoeveel NaOH je nodig had om met het zwavelzuur te reageren weet je hoeveel zwavelzuur er nog over over was na de reactie tussen het zwavelzuur en de ammonia.

Je had een honderd maal verdunning ammonia, het enige wat je hiervan hoeft te weten is dat de huishoud ammonia dus 100 keer zo sterk is als dat je bepaald hebt met je titratie.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

Ik had in een eerdere vraag al een reactievergelijking opgesteld, ik had opgeschreven:

H2SO4 (aq) + NH3 --> NH4 + + SO4 - + H+

Oh, ik had zelfs daaronder al geschreven "overmaat zwavelzuur dat reageert met ammoniak".

Ook had ik een andere vergelijking opgeschreven (omdat er meerdere gegeven moest worden), en ik had opgeschreven:

H2 SO4 2- +NaOH --> H2 O + Na + OH

Zit ik wat in de buurt? Heb ik beide reactievergelijkingen nodig, omdat NaOH in de 2de reactievergelijking zit?

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

in je eerste vergelijking heb je opeens een lading van + aan de rechterkant te veel

In je tweede vergelijking heb je links 2- staan en verder niets en er verdwijnt zwavel

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniak voor titratie.

Met de eerste ben je in de buurt, alleen zal zwavelzuur niet allebei zijn protonen verliezen. Het proton dat je dus nu rechts hebt staan zal aan het sulfaat vast blijven zitten. Daarnaast klopt de lading van sulfaat niet, maar er zal dus geen sulfaat ontstaan.

De 2e klopt niet. NH4+ klopt, dit onstaat inderdaad uit NH3. Echter je zwavelzuur heeft geen lading.

Het heeft wel 2 protonen, met hoeveel OH- zal dit reageren denk je?

Verder zoals hllaan zegt, kijk je ladingen eens na.

Reageer