Wasbal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Wasbal

Van mijn ouders heb ik voor kerst een 'Effex Green wasbal' gekregen.

Als chemicus wilde ik uiteraard weten hoe dit ding precies werkt. Op de achterkant van de verpakking staat:
'Als U wilt dat uw was perfect schoon worst, zonder dat generaties na u nog betalen voor de vervuiling van traditionele wasmiddelen, dan is de Green2FX wasbal de oplossing voor u.

De Green2FX wasbal bevat een revolutionaire mix van mineralen die de oppervlaktespanning van het waswater breekt. Hierdoor dringt het water dieper in de vezel door en kan de wasbal zonder vervuilende zeepmiddelen en fosfaten schoon wassen.

Naast deze milieuvriendelijke voordelen blijft uw textiel langer mooi, is de wasbal allergievrij en bespaart u veel geld op wasmiddelen.'


Nu vond ik op de website van dit product wat verdere informatie
'In de Effex wasbal zitten mineralen die elkaar niet verdragen en zich van elkaar willen afscheiden. Maar de wasbal is volledig gesloten, dus de mineralen blijven bij elkaar. Doordat de wasbal in de was flink wordt geschud, botsen de mineralen met elkaar en ontstaat er een spanningsveld. Het spanningsveld dat de Effex wasbal opwekt is zo sterk dat de oppervlaktespanning van het water wordt gebroken.

Het waswater kan daardoor dieper in de vezel van de vuile was doordringen en het vuil losweken. En dit zonder zeep, zonder fosfaten en chemische bestanddelen. En dus zonder vervuiling. Dit principe is bewezen in een onafhankelijk onderzoek naar de Effex wasbal door onderzoeksinstituut TNO (ref. nr. T09.18275).'
Ik weet dat wasmiddelen iets doen met de oppervlaktespanning van water. Maar wasmiddelen die zorgen er o.a. toch ook voor dat vet in water oplost (d.m.v. zeepstoffen met een apolaire kop en een polaire staart)?

Ik ben zelf sceptisch of dit ding eigenlijk wel werkt. Desondanks zijn mijn ouders fan. Ze gebruiken de bal al een tijdje en de kleren worden schoon.. Wie legt me uit hoe dit ding werkt?

Re: Wasbal

Ik ken geen vergelijkend onderzoek naar dit soort objecten die enige werking aantoont.

Het onderzoek van TNO waarna verwezen wordt. Wat is er onderzocht en wat is er aangetoond?

Waarom wordt het rapport niet integraal in de website geplaatst?

Voer zelf eens een blinde test uit maak twee stapels gelijksoortige was, (niet echt smerig want dan moet zeep je toevoegen volgens de gebruiksaanwijzing) en laat een kennis de ene stapel was met en de ander zonder bol wassen en beoordeel welke stapel het schoonst is. Als je verschil ziet laat de kennis dan zeggen welke stapel met de bol is gewassen en herhaal dit liefst een aantal keren om een gefundeerde uitspraak te doen over de werkzaamheid..

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Wasbal

Mineralen ? Wat voor mineralen dan? Horen die dan wel in het oppervlaktewater te komen? Een mineraal is ook chemisch, net zoals elk ander bestanddeel op aarde.

Totale onzin dus.

Berichten: 541

Re: Wasbal

Denk dat de kleren gewoon optisch schoon worden door het spoelen met water. Vet vlekken ga je er niet uithalen met zo'n bal. Maar je zou het kunnen testen

Berichten: 723

Re: Wasbal

Labstuff schreef: Mineralen ? Wat voor mineralen dan? Horen die dan wel in het oppervlaktewater te komen? Een mineraal is ook chemisch, net zoals elk ander bestanddeel op aarde.

Totale onzin dus.
De mineralen zouden niet uit de bol komen, maar wekken een spanningsveld op als gevolg van de botsingen in de trommel (staat in dat tekstje he).

Als wetenschapper wil graag altijd iets fundamenteels zien he (welke mineralen, wat zouden de reacties zijn die optreden, ...). Gerard zijn idee lijkt me niet slecht. Valt altijd te proberen (als je zo'n bal hebt)

Maar zoals je zelf zegt. Wassen heeft meer te maken met oppervlaktespanning alleen:

Je hebt enzymen nodig zodat je kledij niet pluist bijvoorbeeld

Fosfaten heb je nodig om je wastrommel te beschermen tegen corrosie

Enzymen kunnen je wastemperatuur verlagen (ttz. als je poeder enzymen bevat die werken bij lage temp)

Detergenten om vetvlekken te werwijderen

...

Als je iets aan het mileu wil doen. Koop een waspoeder dat bij lage temperatuur kan wassen en eentje die eventueel lagere concentraties aan milieuschadelijke producten bevat (vooral fosfaten dan allicht). Let er dan wel op dat je wastrommel na een halfjaar niet stuk is, zodat je een nieuwe moet kopen die inzake mileu-impact wrs veel groter is :P .

Berichten: 17

Re: Wasbal

Gerard schreef:..Het onderzoek van TNO waarna verwezen wordt. Wat is er onderzocht en wat is er aangetoond?

Waarom wordt het rapport niet integraal in de website geplaatst?
Dat vind ik dus ook raar.

Maar ik ga 'em testen. Het grote probleem is dat de wasbal geen frisse geur aan je wasgoed geeft, en een gewoon wasmiddel wel.. Daardoor zou de stapel was met wasmiddel frisser kunnen lijken. Ik denk dat ik wasverzachter bij beide toevoeg, en dan hoop ik maar dat het verschil opheft :P

Maar over het algemeen, jullie geloven er dus ook niet in?

Re: Wasbal

Je kunt het effect beter beoordelen als je wast "met water alleen" en "met water en wasbol". Als je wasverzachter toevoegt kan dat de conclusies onvoorspelbaar beinvloeden.

Als de bol geen effect heeft wat mijn idee is dan zou water alleen hetzelfde effect hebben, en geen aantoonbaar verschil.

Berichten: 54

Re: Wasbal

Er is meer geschreven over deze "wonderbol".

link

Dus gewoon minder wasmiddel gebruiken.

Berichten: 17

Re: Wasbal

cschaeke,

Dat is niet dezelfde soort wasbal hé. De link die jij gaf gaat over een ander product. Bij het bedrijf waar mijn wasbal van is gemaakt noemen ze 'em de Natural FX wasbal en ik heb de Green FX wasbal.

Dat terzijde, na de feestdagen ga ik het ding testen op de manier die Gerard aangaf. Ik ben benieuwd :)

Berichten: 9

Re: Wasbal

intresant ;-) het zou goed voor het milieu zijn he als het werkt ...dan nog iets vinden voor de geur :-) ben ook benieuwd na de test ;-)

men besten wensen voor iedereen alvast he ;-)

grtz

Berichten: 1.816

Re: Wasbal

Denk dat tennisballen hetzelfde effect hebben.
LiA

Berichten: 541

Re: Wasbal

Ik heb bij hen het TNO verslag opgevraagd. En kreeg dit als antwoord:

Geachte heer Egberts,

In de bijlage vindt u de samenvatting terug van het TNO onderzoek. Deze samenvatting is door TNO opgesteld. Het volledige onderzoek staat inderdaad niet on-line aangezien deze door zijn complexe inhoud op verschillende manieren geïnterpreteerd zou kunnen worden.

Hopelijk heb ik u hiermee voldoende kunnen informeren,

Met vriendelijke groet,

Roy Verduijn.

TNO samenvatting

Samenvatting TNO onderzoek Green FX wasbal

In project T09.18275 heeft TNO Quality Services de werking van de Green FX

wasbal getest volgens de volgende parameters:

1. Het verwijderen van vlekken op een bepaalde temperatuur

2. De mate van kleurverandering

3. Mate van chemische en mechanische slijtage

4. Mate van krimp

De prestaties van de Green FX wasbal zijn bepaald aan de hand van de

bovenstaande parameters in vergelijking met de prestaties van een standaard

referentie wasmiddel. Er is op 40°C gewassen volgens een normale

huishoudelijke procedure. De resultaten uit het rapport tonen aan dat de Green

FX wasbal vlekken kan verwijderen.

19 verschillende vlekken zijn elk een keer gewassen met de Green FX wasbal en

vervolgens met een referentie wasmiddel. Wanneer deze resultaten werden

vergeleken in mate van vlekken verwijderen, werden in 10 van de 19 gevallen

geen waarneembare verschillen vastgesteld. In de andere gevallen zijn vlekken

door het wassen met de Green FX wasbal significant verwijderd.

Ook is er gekeken naar de verandering in kleur (op 8 verschillende gekleurde

stofstalen) na 10 keer wassen. Hierbij werd er geen kleurverschil waargenomen

tussen het wassen met een referentie wasmiddel of het wassen met de Green

FX wasbal.

Geen duidelijke verschillen zijn waargenomen wat betreft chemische slijtage

(mate van polymerisatie) na 25 wasbeurten. Ook zijn er geen opvallende

verschillen waargenomen in de aantasting van de sterkte van de gewassen

stoffen.

Wel is er een duidelijk verschil met referentie wasmiddelen en de Green FX

wasbal op het gebied van krimp. De waargenomen krimp (na 10 wasbeurten) bij

het wassen met een referentie wasmiddel, ligt 2 keer zo hoog dan bij het wassen

met de Green FX wasbal.

Berichten: 1

Re: Wasbal

Beste allemaal,

na het lezen van de diverse meningen van de mensen op deze site over de wasbal wil ik jullie even mijn mening geven.

Ik sta op beurzen en fairs (waaronder margriet beurs en huishoudbeurs) met de wasbal om deze te verkopen aan de mensen.

Voor ik dit ben gaan doen heb ik de wasbal (beide versies) getest omdat ik wel overtuigd moet zijn van het geen wat ik verkoop.

En omdat ik een klein kind heb wat regelmatig thuis komt met grasvlekken en andere hardnekkige vlekken in haar kleding was ook ik best heel erg sceptisch.

Maar eerlijk is eerlijk ik ben meer dan tevreden over de effex wasbal. Het is niet zo dat het nu beter wast dan met wasmiddelen maar zoals het TNO onderzoek ook al aangaf wast het net zo schoon. En ja bij de kleine bal is het zo dat je geen lekker luchtje ruikt bij je schone was maar mensen die wassen met een wasmiddel zonder parfum zullen geen verschil daarin ruiken en als je dan echt perse een luchtje aan je was wil kan je altijd een klein beetje was verzachter gebruiken.

Na mijn gebruik met de wasbal ben ik overtuigd dat je ook zonder wasmiddelen (chemische) ook je was schoon wast en daarmee ook het milieu spaart!!

En dus kan ik met volle overtuiging de wasbal verkopen omdat ik echt ben overtuigd!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Wasbal

Jolanda77 schreef: Beste allemaal,

na het lezen van de diverse meningen van de mensen op deze site over de wasbal wil ik jullie even mijn mening geven.

Ik sta op beurzen en fairs (waaronder margriet beurs en huishoudbeurs) met de wasbal om deze te verkopen aan de mensen.

Voor ik dit ben gaan doen heb ik de wasbal (beide versies) getest omdat ik wel overtuigd moet zijn van het geen wat ik verkoop.

En omdat ik een klein kind heb wat regelmatig thuis komt met grasvlekken en andere hardnekkige vlekken in haar kleding was ook ik best heel erg sceptisch.

Maar eerlijk is eerlijk ik ben meer dan tevreden over de effex wasbal. Het is niet zo dat het nu beter wast dan met wasmiddelen maar zoals het TNO onderzoek ook al aangaf wast het net zo schoon. En ja bij de kleine bal is het zo dat je geen lekker luchtje ruikt bij je schone was maar mensen die wassen met een wasmiddel zonder parfum zullen geen verschil daarin ruiken en als je dan echt perse een luchtje aan je was wil kan je altijd een klein beetje was verzachter gebruiken.

Na mijn gebruik met de wasbal ben ik overtuigd dat je ook zonder wasmiddelen (chemische) ook je was schoon wast en daarmee ook het milieu spaart!!

En dus kan ik met volle overtuiging de wasbal verkopen omdat ik echt ben overtuigd!!!
Ik wil niet muggenziften.. maar die wasbal is gemaakt van plastic.

Plastic wordt gemaakt uit aardolie, dus verlies aan natuurlijke energiebronnen, fabrieken die het plastic maken vervuilen. Als je het weggooit vervuil je opnieuw.. dus het fabeltje van 'goed voor het milieu' is hiermee in de prullenmand beland.

Ok.. het spaart wat milieu omdat er geen (vaak afbreekbare) wasmiddelen in het water terecht komt.

Reageer