Springen naar inhoud

stormglas

• Log in om te kunnen reageren

Reinoud

Reinoud

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2010 - 07:13

Volgens verschillende bronnen met alle dezelfde receptuur heb ik een stormglas gemaakt. Kamfer lost goed op in ethanol. Kaliumchloraat en ammonium chloride in water opgelost. Die 2 in gelijke volumes bij elkaar geeft onmiddelijk een wit wollig neerslag. Bij verhiogen van temperatuur tot +/- 45 C ontstaat er een 2 fase systeem van een was achtige vloeibare laag boven en een heldere laag beneneden. In de literatur staat dat er bij verschillende weersomstandigheden verschillende kristallen en vloeistoftypen ontstaan. Ik zie daar niks van. Het blijft allemaal wollig.
Het moet te maken hebben met een soort 2 fase systeem. Maar hoe zit dat als ik een stof A in B goed kan oplossen, B in C lost goed op, maar A in C niet. (Kamfer lost op in ethanol, ethanol lost goed op in water, kamfer lost niet op in water) Waar kan ik theorie vinden? Hoe beschrijf jhe een dergelijk systeem?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures