Anhydrous maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Anhydrous maken

Ik heb hier nog methanol en aceton staan. Kan ik deze alletwee anhydrous maken door er magnesium sulfaat aan toe te voegen? En is chloroform of ether hygroscopisch?

Berichten: 654

Re: Anhydrous maken

Deze oplosmiddelen zijn geen van alle hygroscopisch voor zover ik weet. Je kan ze bovendien goed watervrij maken door ze te destilleren. Magnesiumsulfaat zal mogelijk ook werken, maar watermengbare oplosmiddelen hebben soms de neiging om liever aan water te binden dan het zout.

Berichten: 12

Re: Anhydrous maken

Deze oplosmiddelen zijn geen van alle hygroscopisch voor zover ik weet. Je kan ze bovendien goed watervrij maken door ze te destilleren. Magnesiumsulfaat zal mogelijk ook werken, maar watermengbare oplosmiddelen hebben soms de neiging om liever aan water te binden dan het zout.
Aceton is toch zeker hygroscopisch! Ze zeggen mij altijd draai direct de dop terug dicht als je aceton gebruikt anders trekt het water aan... De rest ben ik zelf ook neit zo zeker van, ook al zou het mij niet onlogisch lijken?

methanol kan waterstofbruggen maken met water... Ben niet zeker van diethyl ether maar ik denk deze ook? Zou dit geen reden kunnen zijn tot hygroscopisch zijn? (Ik doe maar een gok)

Berichten: 216

Re: Anhydrous maken

Aceton en methanol zijn volgens mij niet hygroscopisch. Water lost er wel prima in op en er zal dus water in terecht komen uit de atmosfeer. Dus als je flessen met anhydrous aceton/methanol hebt moet je hier geen vochtige lucht bij laten komen. Maar ze trekken geen water aan, het is gewoon een evenwicht dat zich instelt.

Aceton verdampt heel erg snel, ik denk dat dit een belangrijkere reden is om de dop dicht te draaien. Als het anhydrous was, had je de dop er uberhaupt niet af mogen halen.

Berichten: 12

Re: Anhydrous maken

Tsjerk schreef: Aceton en methanol zijn volgens mij niet hygroscopisch. Water lost er wel prima in op en er zal dus water in terecht komen uit de atmosfeer. Dus als je flessen met anhydrous aceton/methanol hebt moet je hier geen vochtige lucht bij laten komen. Maar ze trekken geen water aan, het is gewoon een evenwicht dat zich instelt.

Aceton verdampt heel erg snel, ik denk dat dit een belangrijkere reden is om de dop dicht te draaien. Als het anhydrous was, had je de dop er uberhaupt niet af mogen halen.
Oké, en waar ligt dan de lijn tussen water uit de atmosfeer komt erin, hygroscopisch en azeotroop? Want voor mij lijke ze alle 3 hetzelfde alleen wat ergere gradaties ofzo, bij all3 heb je gewoon water uiteindelijk erin, en dat is het geen dat ik niet wil.

Nee het was niet anhydrous toen ik er mee startte, maar ik wil het dat wel maken ;)

Berichten: 654

Re: Anhydrous maken

Er is een Nederlands woord voor: watervrij.

Bij wat zoekwerk lijken zowel aceton als methanol inderdaad hygroscopisch te zijn. Hygroscopisch betekent simpelweg het opnemen van vocht uit de omgeving, op enige wijze. Waarom een stof hygroscopisch wel of niet is weet ik niet, maar ik denk dat zeer droge oplosmiddelen tot op zekere hoogte water zullen opnemen uit de omgeving.

Magnesiumsulfaat zou volgens verschillende websites ook nut hebben bij het drogen van deze oplosmiddelen. Maar bij het opslaan van de oplosmiddelen zullen ze vrij snel weer water bevatten.

Berichten: 184

Re: Anhydrous maken

aceton en methanol zijn hygroscopisch, echter minder dan magnisiumsulfaat.

daarom is magnesiumsulfaat geschikt om organische oplosmiddelen "watervrij" te maken. ook kan gebruik worden gemaakt van molzeven. Het is verstandig als je de oplosmiddelen gebruikt en watervrij wilt houden de molzeef of magnesiumsulfaat in de oplossing te laten.

chloroform en ether zijn niet hygroscopisch, echter zullen wel een kleine hoeveelheid water kunnen bevatten. ook hier magnesiumsulfaat gebruikt worden om deze "watervrij" te maken

Berichten: 12

Re: Anhydrous maken

mmaarr schreef: aceton en methanol zijn hygroscopisch, echter minder dan magnisiumsulfaat.

daarom is magnesiumsulfaat geschikt om organische oplosmiddelen "watervrij" te maken. ook kan gebruik worden gemaakt van molzeven. Het is verstandig als je de oplosmiddelen gebruikt en watervrij wilt houden de molzeef of magnesiumsulfaat in de oplossing te laten.

chloroform en ether zijn niet hygroscopisch, echter zullen wel een kleine hoeveelheid water kunnen bevatten. ook hier magnesiumsulfaat gebruikt worden om deze "watervrij" te maken
Ok bedankt! Ik was van plan om dus de magnesium sulfaat in de fles te doen, zodat het water zich vanonder concentreert, en dus altijd uit de fles te pippeteren. Houdt dit risico's in met magnesium sulfaat bij 1 van deze 4 solventen?

Berichten: 216

Re: Anhydrous maken

Nee, het levert geen gevaar. Makkelijker dan afpipetteren is het oplosmiddel afgieten. Als je geen resten magnesiumsulfaat in je oplosmiddel wilt hebben kun je het hierna ook nog destilleren. Om echt watervrije oplosmiddelen te krijgen is het het makkelijkst om hierna molzeven in je oplosmiddel te doen en deze hierin te laten zitten. 3a zeven werken in ieder geval. Je kunt opzoeken of je ook 4a molzeven kunt gebruiken.

Met molzeven kun je tot onder enkele tientallen ppm's water komen, ze zijn ook makkelijk her te gebruiken. Als je ze een paar uur in de de oven gooit zijn ze weer droog.

Echter als je reacties doet die zulke droge omstandigheden vereisen zul je wel membranen over je fles moeten gebruiken en hier met een naald doorheen steken als je oplosmiddel wilt pakken.

Reageer