[scheikunde] Titreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Titreren

Hallo,

Wij hadden een scheikunde practicum waar het volgende gebeurde:

Bij het practicum was er een maatkorf van 100,00 ml, daar in zat een oplossing van oxaalzuur en gedestilleerd water, de massa daarvan was 0,263.

De beker werd 2x gespoeld met de oxaalzuuroplossing, zodat de concentratie even groot blijft en de resten van het gedestilleerde water weg zijn, ook het pipet werd 2x gespoeld.

Er werd gepipeerd tot boven de eiklijn, daarna liet ze het schuin aflopen tot precies de eiklijn.

Vervolgens liet ze het leeg lopen in de erlenmeyer en werd er gedestilleerd water toegevoegd.

In het pipet gaat 1/4 van de massa van het oxaalzuur reageren met natronloog.

Het pipet heeft een inhoud van 25,00ml

Vervolgens werden er 3 druppels fenolftaleine toegevoegd, de oplossing werd kleurlood, dus is het een zuur.

In het buret werden kleine beetjes natronloog toegevoegd, de oplossing werd dan roze, maar door te schudden verdween dat weer en werd de oplossing weer kleurloos, dat komt doordat de natronloog dan weer reageert met het oxaalzuur, uiteindelijk werd de oplossing roze, omdat al het oxaalzuur toen al gereageerd had.

De vraag is nu om de concentratie NaOH te berekenen!

Kan iemand bij helpen,want ik snap er echt helemaal niks van.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Titreren

vergeet allereerst even nooit eenheden te vergeten

0,263 gram neem ik aan?

het verhaal is verder nogal verwarrend en verschillende dingen missen, zoals, bijvoorbeeld: de molariteit van de oxaalzuuroplossing, hoeveel gedestilleerd water er wordt toegevoegd, hoeveel NaOH is toegevoegd.

ik zou beginnen met dit allemaal eens goed neer te zetten en te bekijken of je er dan uitkomt. in ieder geval kom ik er zo ook niet uit.

Re: [scheikunde] Titreren

DDaaaanique,

Alle practica van de scheikunde beginnen ermee dat je de reactievergelijking opschrijft van wat je doet.

En om met de reactievergelijking te kunnen werken moet je de concentratie van de stoffen die je gebruikt uitdrukken mol.

Probeer de volgende twee vragen eens te beantwoorden:

1. wat is de reactievergelijking van oxaalzuur met natronloog?

2. Hoeveel mol is 0,263 g oxaalzuur?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Titreren

Een tip: hou er rekening mee dat oxaalzuur 2 carboxylgroepen heeft. Dit geeft dat er 2 mol NaOH nodig zijn om 1 mol oxaalzuur te neutraliseren ;)

Reageer