[scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Hallo,

Ik moet de ph bereken van 0.82 gran nach3cooh, opgelost tot een volume van 250 ml

In het antwoordenmodel staat de reactie vergelijking

ch3coo+h2o--------} ch3cooh+ oh

en daarna de berekening uitvoeren

Waarom is de reactievergelijking zo

Berichten: 164

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Zo klopt er natuurlijk niets van de vergelijking, de elementen heb je verkeerd geschreven (Hoofdletters) en er ontbreken ladingen

Berichten: 60

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

"Ik moet de ph bereken van 0.82 gran nach3cooh, opgelost tot een volume van 250 ml"

Je reactie vergelijking klopt niet.

Je moet als volgt werken;

Je weet al hoeveel gram , en je hebt volume.

Gram --> mol: 0,82 x massa van CH3COOH.

Mol --> molariteit: Het antwoord van hierboven delen door volume (0,250 L)

Molariteit --> p-waarde: vervolgens doe je -log(antwoord van hierboven) dat is dus de pH.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Mocht je willen, dat werkt alleen bij sterke zuren. Niet zomaar een trucje uit je hoofd leren, zero-chemistry, en denken dat het bij alle zuren en basen (natriumacetaat is een base!) zo werkt.

Berichten: 60

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Mocht je willen, dat werkt alleen bij sterke zuren. Niet zomaar een trucje uit je hoofd leren, zero-chemistry, en denken dat het bij alle zuren en basen (natriumacetaat is een base!) zo werkt.
Haha , ja je hebt gelijk, het was ook een beetje laat...

Wanneer je zwak zuur of base hebt moet je Kz of Kb gebruiken.

(wel irritant dat je het niet meer kan bewerken)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Je had inderdaad wel nog gelijk dat je de concentratie uitrekenen moest. Met de Kb bereken je inderdaad de rest. Aan de topicstarter: mocht je die niet kunnen vinden, Ka * Kb = 10-14 en de Ka van azijnzuur is 10-4,75.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Mijn vraag is eigelijk waarom ch3cooh na de pijl staat en waarom de reactie vergelijking niet ch3cooh+h2o-------}h30+ch3coo is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bereken de ph van de volgende oplossing

Zoals ik al zei is natriumacetaat een base. Een zwakke weliswaar maar sterk genoeg om water te deprotoneren. Verder begin je niet eens met azijnzuur, dus waarom zou dat volgens jou voor de pijl moeten staan? Zou je er nogmaals op willen letten dat je de JUISTE chemische notatie gebruikt?

Reageer