Nucleofiele acyl substitutie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

Nucleofiele acyl substitutie

Ik mijn cursus staat dat de reactie van een carbonzuur met 2 equivalenten organolithiumderivaten leidt tot de vorming van een ester.

Het eerste Organolithium zal zorgen voor de deprotonatie van het carbonzuur. Dan zal het carboxilaation binden met Li wat er voor zorgt dat de O-Li binding een covalent karakter krijgt en dat verder additie mogelijk is aan de carbonylgroep door het 2de equivalent organolithium.

Nu is mijn vraag, waarom is O-Li hier covalent en waarom zorgt dit er voor dat verdere additie mogelijk is met een 2de organolithiumderivaat?

Alvast Bedankt

Mvg

Berichten: 2.337

Re: Nucleofiele acyl substitutie

Lithium is een zeer klein atoom. Zeer kleine atomen zullen zelden zuiver elektrostatische interacties maken, de bindingselektronen worden daarvoor te weinig afgeschermd van de lithiumkern Ik denk dat dit de reden is voor het grotere covalente karakter van de Li-O binding. Natriumbindingen zijn daarentegen meestal van elektrostatische aard.

Vergelijk het met waterstof. Een zeer klein atoom dat bij mijn weten (in een niet protisch polair milieu zoals water) geen ionaire bindingen zal vormen. H-Cl is voornamelijk een covaalente verbinding. terwijl Na-Cl bijna zuiver elektrostatisch is.

Voor de link met acyl-substitutie: Carboxylaat-ionen zijn veel stabieler dan een R-C(=O)O-Li. Aangezien deze veel meer gestabiliseerd worden door mesomerie, dit maakt het moeilijker voor een nucleofiele aanval. Het gevormde intermediair met twee O-Li bindingen zal veel stabieler zijn dan met ionaire Na-O bindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Nucleofiele acyl substitutie

Eén ding: je gaat wel geen ester vormen!

De deprotonering van je carbonzuur leidt tot een lithiumcarboxylaat. Dat wordt aangevallen door een tweede organolithium, waarbij je een soortement diol met twee -OLi krijgt. Afwerken met water geeft je het hydraat van een keton, dat quasi volledig gaat omgezet worden in het keton.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 195

Re: Nucleofiele acyl substitutie

Typhoner schreef: Eén ding: je gaat wel geen ester vormen!

De deprotonering van je carbonzuur leidt tot een lithiumcarboxylaat. Dat wordt aangevallen door een tweede organolithium, waarbij je een soortement diol met twee -OLi krijgt. Afwerken met water geeft je het hydraat van een keton, dat quasi volledig gaat omgezet worden in het keton.
Dat lijkt mij ook! Er wordt zeer zeker geen ester gevormd!

Reageer