[scheikunde] profielwerkstuk dementie en beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] profielwerkstuk dementie en beweging

Hallo,

wij zitten in 5 vwo en moeten voor het profiel Natuur en Gezondheid een profielwerkstuk maken.

Als onderwerp lijkt dementie ons erg interessant. Aangezien we sport (BSM) als vak hebben gekozen moet het dus met bewegen te maken hebben.

Het lijkt ons leuk om te onderzoeken of het proces van dementie bij mensen kan vertragen door middel van bewegen.

Nu is onze vraag of jullie een wetenschappelijk onderzoek kunnen bedenken??

groetjes Annabel en Bianca

Berichten: 541

Re: [scheikunde] profielwerkstuk dementie en beweging

PFFF je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt. Om hier onderzoek naar te doen zul je allereerst moeten kijken wat dementie veroorzaakt. (een gen)

Vervolgens zul je moeten kijken of dit door jullie wel aan te tonen is. En als dit al lukt moet je personen vinden die dit bij zich dragen.

Vervolgens zul je dan moeten kijken of bewegen invloed heeft hierop.

Ik ben bang dat dit voor 5 vwo iets te hoog gegrepen is.

Re: [scheikunde] profielwerkstuk dementie en beweging

Vreggie drukt zich nogal zachtjes uit, ik zou het bijna een onmogelijk onderzoek willen noemen zelfs op universitair nivo.

1. Je zult eerst voor het onderzoek een ethische verantwoording moeten afleggen om dit onderzoek te kunnen doen bij mensen die mogelijk geestelijk niet in staat zijn zelf de consequenties van deelname aan jullie onderzoek te overzien.

Als je je onderzoek richt op de totale groep van mensen die aan dementie leiden dan kun je het wel vergeten dat je duidelijke resultaten kunt vinden.

Zoek eerst maar eens informatie op over de mogelijke oorzaken van dementie en stel hypotheses op van wat bewegen bij de diverse groepen zou kunnen betekenen en hoe je dit in je onderzoek wilt meten.

Begin zoals vaak bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dementie en volg ook de links onderaan de pagina

Berichten: 306

Re: [scheikunde] profielwerkstuk dementie en beweging

Wat leuk! Zelf heb ik op de Biologische Psychiatrie in Groningen gewerkt in 1999 aan biosensoren. Hierbij heb ik diverse biosensoren ontwikkeld, bv. een glucose sensor voor diabetici en een choline sensor voor Alzheimer patiënten!

Choline is de stof die verantwoordelijk is voor de verbindingen bij het geheugentransport. Het probleem is echter dat de stof via een ingewikkeld metabolisme met acetylcholine (bestanddeel van lichaamsvet) werkt en dat je niet door veel vet te eten het choline gehalte in je hersenen verhoogt. Dit wordt namelijk geblokkeerd door de bloed-hersenen barriëre.

Andersom werkt het trouwens ook niet: dat je door veel bewegen of diëten volgen een slechter geheugen zou krijgen.......hier ging men vroeger wel vanuit (denk maar eens aan de term "domme kracht", waar werd vanuit gegaan dat mensen die heel gespierd waren en dus weinig lichaamsvet bezaten, dom waren!)



Veel succes als je besluit dit moeilijke onderzoek te gaan doen........

Reageer