Springen naar inhoud

Fysische voorstelling van 'Abstracte' Begrippen

• Log in om te kunnen reageren

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 17:31

ik vroeg me het volgende af; ik weet dat het enigste dat absoluut is; de tijdruimte is, maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

en nog iets in zo'n aard: wat moet je voorstellen wanneer er in een bepaalde fysische formule iets staat zoals s≤ (seconde tot de tweede macht)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 18:00

het enige antwoord dat ik je kan geven is dat van s≤, met name m/s≤: ik herinner me nog dat ik dit vroeger ook absoluut niet snapte, maar het is eigenlijk niet zo moeilijk als je de juiste voorstelling voor ogen houdt: deze is namelijk (m/s)/s zo zie je dat m/s staat voor de wijziging van meters, per seconde en dat m/s≤ staat voor de wijziging van de snelheid per seconde (definitie van versnelling)

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 18:35

zo had ik er inderdaad nog niet naar gekeken. schept heel was verduidelijking

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 18:04

Weet er iemand een verstandige manier om de tijdruimte uit de drukken? Kan misschien iemand iets doen met een duidelijke grafiek?

Juur

Juur

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2005 - 05:05

Er is niemand op aarde die zich 4 dimenties kan voorstellen.

Het enige wat je kan doen is de projectie van 4d vormen in 3d voorstellen.

Voorbeeldje van een dimentie lager: Bol in 3d word cirkel in 2d.

lou

lou

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 13:48

volgens M-theorie is tijdruimte niet absoluut.

Gurdebeke

Gurdebeke

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:59

Ik ben misschien een beetje laat om te antwoorden, maar ik heb een dergelijke opmerking.
In sterkteberekeningen maakt men gebruik van traagheidsmomenten (lineair/polair). Een eenheid die in de strekteberekeningen voorkomt is cm^4. Dat wil dus zeggen dat je in principe niet weet waarmee je bezig bent als je rekent met dergelijke grootheden.

Wat ik me ook afvraag: we denken allemaal in 3D. Zouden er mensen bestaan of ooit bestaan hebben die tot hogere sferen konden doordringen en een glimp van vierdimensionale 'dingen' kunnen opvangen?

Pieter
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 23:51

Ik ben misschien een beetje laat om te antwoorden, maar ik heb een dergelijke opmerking.  
In sterkteberekeningen maakt men gebruik van traagheidsmomenten (lineair/polair). Een eenheid die in de strekteberekeningen voorkomt is cm^4. Dat wil dus zeggen dat je in principe niet weet waarmee je bezig bent als je rekent met dergelijke grootheden.  

Wat ik me ook afvraag: we denken allemaal in 3D. Zouden er mensen bestaan of ooit bestaan hebben die tot hogere sferen konden doordringen en een glimp van vierdimensionale 'dingen' kunnen opvangen?

Pieter

je mag niet vergeten dat het in de fysica om wiskundige modellen draait,
een traagheidsmoment is een wiskundig hersenspinsel,
evenzo is een volume een wiskundig hersenspinsel, enkel een dat we met onze tastzin kunnen toetsen

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 17:49

Weet er iemand een verstandige manier om de tijdruimte uit de drukken? Kan misschien iemand iets doen met een duidelijke grafiek?

Een verduidelijking kan het volgende zijn:

stel je voor dat je op een bepaald punt staat te wachten (3D). Als je dit zou filmen dan is ieder frame (of seconde), van de film, een verplaatsing in de ruimtetijd, de 4e dimensie.
Ik weet weinig van veel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2006 - 18:28

persoonlijk vind ik dat onze technicus Rogier hier een heel aardige poging heeft gewaagd om tot een voorstelling van een 4e dimensie te komen:

http://www.wetenscha...ruimte tijd bol
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures