Saccharose + zuuranhydride?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Saccharose + zuuranhydride?

Hallo,

Ik lees hier in een cursus dat saccharose met zuuranhydriden kan reageren (in dit voorbeeld specifieker azijnzuuranhydride), maar ik heb geen idee wat dan ontstaat en hoe het reageert. Weet iemand hier iets meer over?

Berichten: 164

Re: Saccharose + zuuranhydride?

Als ik zo de structuur zie van sacharose met alle hydroxygroepen dan lijkt het mij het de anhydriden met (een of meerdere) alcoholen een ester vormen

Berichten: 5

Re: Saccharose + zuuranhydride?

Dat zou inderdaad kunnen, maar dat lijkt me weinig specifiek (met al die verschillende OH groepen). Zou het misschien iets doen met die glucosidische binding?

Berichten: 164

Re: Saccharose + zuuranhydride?

Voor zover ik weet, worden acetalen in de organische chemie gebruikt als beschermgroep, juist omdat ze met vrij weinig reageren. Die gaan naar mijn weten alleen kapot als je ze (zuur) hydrolyseert, en dat is niet wat er gebeurt met een anhydride (waar je sowieso geen water bij wil hebben)

Berichten: 195

Re: Saccharose + zuuranhydride?

Als ik zo de structuur zie van sacharose met alle hydroxygroepen dan lijkt het mij het de anhydriden met (een of meerdere) alcoholen een ester vormen
Verestering inderdaad. Mogelijk (enigszins) selectief met een van de OH's (maar mogelijk ook niet). Bij een overmaat zullen alle OH's veresterd worden. Hangt verder van de reactiecondities af wat het product is.

Berichten: 24

Re: Saccharose + zuuranhydride?

alcoholen reageren met azijnzuurahydride tot een ester in dit geval een acetaat en (geen acetaal) waarbij dan ook 1 molecuul azijnzuur vrijkomt

Reageer