Springen naar inhoud

[scheikunde] diffusie please HELP!

• Log in om te kunnen reageren

farmacie studente

farmacie studente

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2011 - 23:27

haloo,
ik lees 10 x over, maar ik snap hem niet, wat is nou steady state, en wat is sink conditie,
en wat hebben deze met higouchi vergelijking te maken,
het zijn grote vragen, maar aub, is er iemand die de moeite en geduld neemt, die me beetje uitgebreid wijs kan maken? want ik snap het nu te vaag, om mijn toets te kunne maken, en ik lees wel echt wat er staat, ik wordt gewoon niet wijzer.
please help!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2011 - 09:24

Steady state wilt zeggen dat je systeem naar een stationair systeem is overgegaan. Een eenvoudig voorbeeld:

- Als je een metalen staaf in een vlam houdt, dan zal na een tijd de temperatuursverdeling over die staaf gelijk zijn. De temperatuur binnen elk stukje staaf zal dan niet meer veranderen.
Deze diffusie is te beschrijven met de wet van Fick

- Als je diezelfde staaf opwarmt, maar dan uit de vlam neemt. Dan zal de temperatuursverdeling in die staafveranderen tot dat een uniforme temperatuur wordt berijkt (op dat moment wordt steady state berijkt).
Dit proces is al veel moeilijker te omschrijven. De diffusievgl (partiele differentiaal in de tijd, concentratie en afstand) is hier geldig.

In praktijk kom je steady state situaties bijna niet tegen, maar "wiskundig" wordt er meestal mee gewerkt omdat partiele differentiaalvergelijking niet zo aangenaam zijn om mee te werken.

Die andere termen zeggen met niks, maar een korte google-sessie (in het Engels uiteraard) zouden je genoeg info moeten geven.

farmacie studente

farmacie studente

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2011 - 11:42

ok dankuwel, :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures