[scheikunde] De ligging van een esterevenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] De ligging van een esterevenwicht

Beste allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Jos Hendrikse en zit in VWO 6.

Ik heb deze opdracht van school gekregen:

Wanneer we ethaanzuur langere tijd laten reageren met ethanol ontstaat ethylacetaat.

Alle drie de verbindingen zijn redelijk vluchtig, dus zullen ze alle drie met een geschikte kolom met de gaschromatograaf te bepalen zijn. Hoe ga je de evenwichtsconstante bepalen van dit esterevenwicht m.b.v. de gaschromatograaf?

De ester moet je zelf maken en waarschijnlijk hebben we die niet in zuivere vorm in de zuurkast staan. Geven metingen aan de damp van het mengsel dezelfde resultaten als meting aan het vloeibare mengsel?

Ik denk dat de reactie van ethaanzuur met ethanol deze is: CH3COOH + C2H5OH --> C4H8O2 + H20

Hopelijk weten jullie iets meer van gaschromatografie af dan mij, want eerlijk gezegd snap ik niet echt hoe je de evenwichtsconstante van het esterevenwicht kunt bepalen (met behulp van de gaschromatograaf) :oops:

Als jullie me zouden willen helpen hoor ik het graag Afbeelding

Alvast bedankt in ieder geval,

Groeten Jos

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] De ligging van een esterevenwicht

Nou je krijgt uiteindelijk een verhouding van piekgrootten die je kunt omrekenen naar concentraties. En hoe is een evenwichtsbreuk ook alweer opgesteld?

Je injecteert overigens een vloeistof in een gaschromatograaf (in dit geval je synthesemengsel). In het apparaat zitten meerdere verwarmers die je monster vervluchtigen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Reageer