Springen naar inhoud

meso-isomeer

• Log in om te kunnen reageren

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2011 - 17:06

Kan er mij aub iemand uitleggen wat een achiraal meso-isomeer is want ik raak in de knoop :s

Dank bij voorbaat

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2011 - 20:17

Wel als je nu in 1 molecule 2 stereocentra hebt, die identiek zijn, daarmee bedoel ik dat de 4 groepen gebonden aan het stereocenter gelijk zijn aan de 4 groepen bij het andere stereocenter. Dan zijn er maar 3 diastereomeren i.p.v. 4 (wat je zou verwachten)

Je hebt een diastereomeer met beide stereocentra in de R configuratie. (R,R)

Beiden in S configuratie (S,S)

Maar bij (R,S) en (S,R) zie je dat je door de molecule te draaien dat ze perfect in de begin positie kan passen. Dit noemen we 2 meso-vormen. 2 mesovormen van een molecule zijn identiek aan elkaar.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2011 - 11:31

Beiden in S configuratie (S,S)Maar bij (R,S) en (S,R) zie je dat je door de molecule te draaien dat ze perfect in de begin positie kan passen.  Dit noemen we 2 meso-vormen. 2 mesovormen van een molecule zijn identiek aan elkaar.

... en niet chiraal omdat ze een intern spiegelvlak hebben. Zie ook hier.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2011 - 20:32

Ik zei vandaag op mijn mondeling examen spiegelvlak. (wat ik ook denk dat juist is.) en de prof zei: "nee het is S2, niet C2 dus een inversiepunt."

Waarschijnlijk was hij moe na bijna 9 uur studenten ondervragen. (waaronder ook de TS trouwens)

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2011 - 09:22

Groepentheorie, pff...

Is natuurlijk wel belangrijk, maar IMHO veel belangrijker is dat je meso-vormen herkent en weet wat het voor gevolgen heeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures