Springen naar inhoud

wel of niet opgeloste stoffen in water

• Log in om te kunnen reageren

generalpappenheimer

generalpappenheimer

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2011 - 18:33

Ik moet volgende vraag zien op te lossen voor een examen:
wat is het effect van al dan niet opgeloste stoffen in water bij temperaturen van 0°C, 90°C en kamertemperatuur?

Bij kamertemperatuur zullen opgeloste stoffen zoals ionen de waterstructuur verstoren doordat de watermoleculen zich richten naar de kationen en anionen. Suiker en ureum zullen de structuur verstoren door het aangaan van H-bruggen. Onoplosbare stoffen zoals proteinen zullen dan zorgen voor het hydrofoob effect.

Maar hoe zit het bij ijs (0°C) en warm water van 90°C? Ik vond reeds dat ijs zal smelten door aanwezigheid van zout (structuurverlies) Maar ik kan nergens vinden wat er bij het volgende zal gebeuren:
zout in 90 °C (kookpunt verhogen?)
suiker in ijs en 90°C
polymeren in ijs en 90°C

iemand raad?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2011 - 22:07

Ken je de formules voor smeltpuntsverlaging en kookpuntsverhoging?

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1600 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 13:37

Werken levels niet van 1 - 8 ipv 8 - 1?

Deel je stoffen eerst eens in zo van gas, vloeibaar en vast enz. en vandaar verder.

Of je nu zout (zelfde hoeveelheid) oplost in water van 30° of 90°, maakt echt niets uit op de kookpuntsverhoging.

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 14:27

In het algemeen geldt er ook dat een verhoging van T als gevolg heeft dat er meer stoffen in opgelost kunnen worden. Dus ook van slecht oplosbare stoffen. Ik weet niet precies of dit ook geldt voor hydrofobe stoffen en weet ook niet of je hier iets aan hebt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures