wel of niet opgeloste stoffen in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

wel of niet opgeloste stoffen in water

Ik moet volgende vraag zien op te lossen voor een examen:

wat is het effect van al dan niet opgeloste stoffen in water bij temperaturen van 0°C, 90°C en kamertemperatuur?

Bij kamertemperatuur zullen opgeloste stoffen zoals ionen de waterstructuur verstoren doordat de watermoleculen zich richten naar de kationen en anionen. Suiker en ureum zullen de structuur verstoren door het aangaan van H-bruggen. Onoplosbare stoffen zoals proteinen zullen dan zorgen voor het hydrofoob effect.

Maar hoe zit het bij ijs (0°C) en warm water van 90°C? Ik vond reeds dat ijs zal smelten door aanwezigheid van zout (structuurverlies) Maar ik kan nergens vinden wat er bij het volgende zal gebeuren:

zout in 90 °C (kookpunt verhogen?)

suiker in ijs en 90°C

polymeren in ijs en 90°C

iemand raad?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wel of niet opgeloste stoffen in water

Ken je de formules voor smeltpuntsverlaging en kookpuntsverhoging?

Berichten: 1.816

Re: wel of niet opgeloste stoffen in water

Werken levels niet van 1 - 8 ipv 8 - 1?

Deel je stoffen eerst eens in zo van gas, vloeibaar en vast enz. en vandaar verder.

Of je nu zout (zelfde hoeveelheid) oplost in water van 30° of 90°, maakt echt niets uit op de kookpuntsverhoging.
LiA

Berichten: 94

Re: wel of niet opgeloste stoffen in water

In het algemeen geldt er ook dat een verhoging van T als gevolg heeft dat er meer stoffen in opgelost kunnen worden. Dus ook van slecht oplosbare stoffen. Ik weet niet precies of dit ook geldt voor hydrofobe stoffen en weet ook niet of je hier iets aan hebt.

Reageer