Springen naar inhoud

Synthese van aldehyde

• Log in om te kunnen reageren

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 18:57

Hallo iedereen,

ik heb een vraag in verband met de synthese van een aldehyde uit een keton.
Op internet vond ik niet bijzonder veel informatie om een aldehyde uit een keton te verkrijgen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zou graag de reactie uitschrijven voor cyclohexanon naar een cyclohexanon waar op de alpha koolstof een groep is ingeplant: CH2CH2CHO (mijn excuses maar ik ken de juiste naam voor deze molecule niet)...
Ik vond een aantal reacties, maar daarbij verloor je elke keer de zuurstof aan cyclohexanon...

Hopelijk kan iemand me een juist reactiepatroon geven

Alvast bedankt!!

Veranderd door Bonzai, 12 januari 2011 - 19:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 22:02

Het enol van cyclohexanon laten reageren met 3-chloropropaanzuur, gevolgd door reductie met DIBAL. Of 3-chloropropanol gevolgd door oxidatie met PCC, Dess-Martin of Swern.
Even wat snelle gedachten om 10 uur 's avonds.

Ik vond een aantal reacties, maar daarbij verloor je elke keer de zuurstof aan cyclohexanon

Aldolreactie?

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 22:15

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

Je eerste voorstel lijkt me wel wat, alleen heb ik een twijfel of je een zuur kan omzetten met DIBAL naar een aldehyde? Een ester daarentegen, daarvan weet ik zeker dat je die met dibal kan omzetten tot een RCHO...

Bestaat er voor de rest geen "algemene" regel om CHO delen te krijgen?
Want wanneer ik nu een cyclohexanon heb, met op de alfa groep een acyl groep,
en ik wil die omzetten naar een CH2CHO, hoe pak je dit dan aan?

Bedankt

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 22:29

Dan gebruik je de ester, zuren zijn immers vrij gemakkelijk tot ester te maken (en derhalve is de ethylester van 3-chloorpropaanzuur ook goedkoop).

Er zijn 1001 mogelijkheden om een aldehyde te maken. Zie ook wiki. Wat voor een "acyl groep" heb je? Is het een zuur(chloride), keton, aldehyde? Dat verschilt nogal in reactiviteit en wat je er mee kan.

Veranderd door wouterman, 12 januari 2011 - 22:30

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2011 - 23:09

Dan gebruik je de ester, zuren zijn immers vrij gemakkelijk tot ester te maken (en derhalve is de ethylester van 3-chloorpropaanzuur ook goedkoop).

Er zijn 1001 mogelijkheden om een aldehyde te maken. Zie ook wiki. Wat voor een "acyl groep" heb je? Is het een zuur(chloride), keton, aldehyde? Dat verschilt nogal in reactiviteit en wat je er mee kan.

Sorry, met acyl groep heb ik me vergist
het is een acetyleen groep... dus op de alpha C een C=-CH : 2-ethynylcyclohexanon

Veranderd door Bonzai, 12 januari 2011 - 23:22

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 17:59

Al eens hier gekeken? Want daar staat een directe procedure naar wat jij wilt.

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 18:58

Al eens hier gekeken? Want daar staat een directe procedure naar wat jij wilt.

Die site had ik idd al bekeken, maar mijn vraag ligt echter in de omgekeerde richting:
Geplaatste afbeelding

Veranderd door Bonzai, 13 januari 2011 - 18:59

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 23:18

Dat is niet wat je eerst vroeg. :P

Maar goed. Wederom op organic chemistry een aantal goede methodes te vinden met behulp van het ohira-bestmann reagens op een aldehyde.

Het aldehyde (2-carboxaldehyde-cyclohexanon?) is vast ook iets moois op te bedenken, zoals een wittig met methoxymethylfosfoniumchloride op 1,2-cyclohexaandiketon gevolgd door hydrolyse van het ontstane enolether. Het diketon is duur, misschien te maken uit catechol; reductie, zeer milde oxidatie (ook hier een synthesevoorschrift).

Veranderd door wouterman, 13 januari 2011 - 23:19

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 01:13

Dat is niet wat je eerst vroeg. :P

Inderdaad, dat was niet wat ik in de eerste plaats vroeg, mijn excuses maar ik haalde even twee dingen door elkaar.

Het zit namelijk zo, ik ben in de voorbereiding voor mijn examen organische synthese en in mijn cursus stonden een paar oefeningen, weliswaar zonder antwoorden...

Je moet telkens vertrekken vanuit het gegeven molecule en eindigen op een ander.
Hieronder mijn WERKELIJKE vraag ivm omzettingen van organische moleculen:

Geplaatste afbeelding

Dus hierbij moet ik vertrekken van het linkse molecule, om het rechtse via omzettingen te verkrijgen. Het voorbeeld via het diketon dat je aangaf mag helaas dus niet.

Alvast bedankt, ik apprecieer het ten zeerste dat je op mijn vragen wil antwoorden!

Veranderd door Bonzai, 14 januari 2011 - 01:15

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 10:43

Je vraagt steeds andere dingen met andere moleculen. Dit is ethynylcyclohexaan en je wilt het aldehyde. Op deze vraag heb ik zelfs al eerder antwoord gegeven.

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 14:27

Je vraagt steeds andere dingen met andere moleculen. Dit is ethynylcyclohexaan en je wilt het aldehyde. Op deze vraag heb ik zelfs al eerder antwoord gegeven.

Ik haalde even een aantal moleculen door elkaar inderdaad... mijn excuses daarvoor.

Na verder zoeken denk ik dat de beste methode voor deze laatste omzetting via hydroboratie verloopt, gevolgd door een oxidatie.

Bedankt voor je reacties

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2011 - 00:21

Hydroboratie? Dat kan ook, maar heb je Łberhaupt mijn link wel bekeken?

Veranderd door wouterman, 15 januari 2011 - 00:22

volkiedolke

volkiedolke

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 07:43

Er wordt echt veel te ver gezocht. :oops:

a) Zet cyclohexanon om in zijn enamine. Morfolinocyclohexeen is hier een voorbeeld van, en is commercieel beschikbaar. Dit is een "stabiel" enol-equivalent.

b) Laat dit reageren met een halogeenalkaan waar meteen een aldehyde-equivalent op is ingebouwd. Dit is perfect mogelijk met 3-bromopropionitrille (gevolgd door reductie met DIBAL tot het aldehyde), maar eenvoudiger is (2-iodoethyl)-1,3-dioxolaan. Hierbij is je aldehyde beschermd als acetaal (dioxolaan), en bij waterige opwerking van de substitutie van je enamine zal je zonder probleem je aldehyde isoleren.
Het dioxolaan is in ťťn stap zonder zuivering te isoleren vanuit acroleine, HI en ethyleenglycol.
Poing

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 19:17

Volgens mij heb ik hetzelfde beredeneerd in het tweede bericht van dit onderwerp.

Het enol van cyclohexanon laten reageren met 3-chloropropaanzuur, gevolgd door reductie met DIBAL. Of 3-chloropropanol gevolgd door oxidatie met PCC, Dess-Martin of Swern.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2011 - 10:11

Volgens mij heb ik hetzelfde beredeneerd in het tweede bericht van dit onderwerp.

Alleen zijn de door jou genoemde methoden niet zo realistisch, omdat de aanwezige functionele groepen (carbonzuur en alcohol) niet compatibel zijn met de benodigde reactiecondities.
Je krijgt cyclohexanon niet "zomaar" in zijn enol-vorm, die is simpelweg niet zo stabiel. Als je een nucleofiel ervan wilt maken is het enolaat ook geen optie gezien het functionele-groepenprobleem hierboven genoemd.

De optie van volkiedolkie ziet er beter uit.
Het is me overigens nog steeds niet duidelijk welk product nu gewenst is uit welke uitgangsstof.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures