Springen naar inhoud

[scheikunde] Graag even nakijken of ik het goed doe

• Log in om te kunnen reageren

FrostinG

FrostinG

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 21:05

Hallo allemaal, allereerst: Ik ben nieuw op dit forum.
Mijn probleem is dat ik aankomende maandag een toets over zouten, redox en zuren-base reacties heb, alleen ik snap het nog niet zo goed.. Zouten gaat wel (dat is gewoon metaal+niet metaal), maar ik ben nu dus nog bezig met zuren en base en redox-reacties. Ik heb twee oefeningen uit m'n boek gemaakt die mij wel wat leken, maar ik kan de antwoorden nergens op internet vinden, dus zouden jullie eens willen kijken of ik het goed doe? Alvast bedankt!

Je voegt wat natronloog bij verdund zwavelzuur.
Natronloog = Na+ + OH-
Zwavelzuur = 2H+ + SO42-
Sterkste zuur: H+ Sterkste base: OH-, dus die gaan wat samen doen..
Dan krijg je (+ gelijk gemaakt):
2 Na+ + 2OH- + 2H+ +SO42- -> 2H2O + SO42- + 2 Na+

Je voegt zoutzuur bij een oplossing van natriumsulfiet.
Zoutzuur: H+ + Cl-
Natriumsulfiet: 2Na+ + SO32-
Sterkste zuur: 2 H+ Sterkste base: SO32-
Dan krijg je (gelijk gemaakt):
2H+ + 2Cl- + 2Na+ + SO32- -> H2SO3 + 2 Na+ + 2Cl-
Maar deze reageert denk ik nog door tot:
H2SO3 + 2 Na+ + 2Cl- => H2O + SO2 + 2 NaCl

Je leidt koolstofdioxide door kaliloog.
Koolstofdioxide: CO2
Kaliloog: K+ + OH-
Sterkste zuur: H2O +CO2 (H2CO3) Sterkste base: OH-
Dan krijg je: (+ gelijk gemaakt)
H2O + CO2 (H2CO3) + 2K+ + 2OH- -> 2 H2O + K2CO3

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2011 - 22:27

Ziet er allemaal goed en overzichtelijk uit, al denk ik niet dat je op die manier zwaveldioxide maakt, dat reageert met water juist tot zwaveligzuur. Je zou nog kunnen overwegen de deeltjes die voor en achter de pijl hetzelfde staan (tribune-ionen) helemaal uit de reactie te laten. In het 1e voorbeeld is dat bijvoorbeeld natrium en sulfaat.

Veranderd door Fuzzwood, 13 januari 2011 - 22:28

FrostinG

FrostinG

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 22:42

Je zou nog kunnen overwegen de deeltjes die voor en achter de pijl hetzelfde staan (tribune-ionen) helemaal uit de reactie te laten. In het 1e voorbeeld is dat bijvoorbeeld natrium en sulfaat.

Je bedoelt dat je dus krijgt:
2OH- + 2H+ -> 2H2O

En dat eigenlijk het enige is dat je laat staan van de reactie?
Moet dat trouwens altijd, die tribune-ionen weghalen of is dat gewoon iets om het wat netter te maken? Is wel handig om te weten op een toets :P

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2011 - 23:10

al denk ik niet dat je op die manier zwaveldioxide maakt,

ik denk het wel...

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 09:10

Moet dat trouwens altijd, die tribune-ionen weghalen of is dat gewoon iets om het wat netter te maken? Is wel handig om te weten op een toets :P

Ik heb altijd geleerd om tribune-ionen weg te halen. Als reden is aangedragen dat tribune-ionen niet aan de reactie meedoen en dus niet in de reactievergelijking horen te staan. Let wel: mocht er een slecht oplosbaar zout ontstaan uit de 'tribune-ionen' na de reactie dan reageren de ionen tot een neerslag. Dit hoort dan wel weer in de reactievergelijking te staan.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2011 - 09:14

Je zou nog kunnen overwegen de deeltjes die voor en achter de pijl hetzelfde staan (tribune-ionen) helemaal uit de reactie te laten. In het 1e voorbeeld is dat bijvoorbeeld natrium en sulfaat.

Je bedoelt dat je dus krijgt:
2OH- + 2H+ -> 2H2O

Je moet dit doen zoals het je op school wordt geleerd.

Maar het is in ieder geval niet gebruikelijk om de ¬ītribune¬ī-ionen in de vergelijking mee te nemen. Het maakt de eigenlijke reactie alleen maar onoverzichtelijk. Het zijn tribune-ionen. Ze doen niet aan de reactie mee en zijn in de reactievergelijking dan ook niet nodig.

Edit: mee eens dus, Machiavelic ;) . Je laatste zin is terecht, maar ook logisch: op het moment dat er een neerslag ontstaat als gevolg van een reactie, dan hoort dat bij de totale reactie. En dan moeten die ionen er dus wel bij.

Veranderd door Marjanne, 14 januari 2011 - 09:17

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2011 - 09:19

al denk ik niet dat je op die manier zwaveldioxide maakt,

ik denk het wel...

Als je je neus boven een aangezuurde sulfietoplossing houdt, dan ruik je echt wel SO2.
Maar zoals alles is dit een evenwichtsreactie, die in dit specifieke geval noch helemaal links noch helemaal rechts ligt. Toch? ;)

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 13:00

Edit: mee eens dus, Machiavelic  ;) . Je laatste zin is terecht, maar ook logisch: op het moment dat er een neerslag ontstaat als gevolg van een reactie, dan hoort dat bij de totale reactie. En dan moeten die ionen er dus wel bij.

Klopt, maar vaak is het wel nodig om de logische dingen even te benoemen. Even de gedachten van iemand refreshen ;) .

Veranderd door Machiavelic, 14 januari 2011 - 13:00

FrostinG

FrostinG

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2011 - 16:12

Bedankt allemaal! :)
Nu weet ik tenminste dat ik dit goed doe, vanavond en morgen maar eens mijn neus in redoxreacties steken en dan zondag hele dag met mol rekenen :P
Dus wellicht komen er nog meer vragen, maar zoveer bedantk! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures