Schimmels kweken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Schimmels kweken

Voor een kunst installatie zou ik informatie willen vergaren over hoe je het beste schimmels kan laten ontstaan (kweken?) op voedsel.

Ik zal kort even uitleggen wat het plan is.

Voor een museumnacht ben ik een installatie aan het maken in de vorm van een snackbar automatiek. In de vakjes van het snackloket zitten groenten en fruit met schimmels erop.

Dit wil ik laten zien omdat het de vergankelijkheid en houdbaarheid van geschilderde stillevens (waar datzelfde fruit/groente op voorkomt) op een mooie manier aantoont.

Ook vind ik schimmels iets sprookjesachtigs hebben en kan heel mooi worden in vorm en kleur.

Nou zijn mijn vragen:

1- Hoe kan ik het beste schimmels kweken en daarna vervoeren.

(in een donkere of verlichte ruimte?)

2- Is het mogelijk om verschillende vormen schimmels te kweken, in hoeverre kan je dit manipuleren?

(kleur, vorm)

3- Is het gevaarlijk? Waar moet ik het doen?

Ik ben van plan het in een ruimte in huis te kweken tenzij dit natuurlijk gevaarlijk is voor de gezondheid.

Hoe zit het met tentoonstellen? (de vakjes blijven gesloten, maar mensen zitten misschien met hun neus tegen het plastic glas wandje aan)

4- Zijn schimmels beperkt houdbaar? Gaan ook die weer over hun hoogtepunt heen?

Zo ja, is er een manier om in te plannen hoe lang een mooie schimmel er over doet (en evt te versnellen dit proces)

Als iemand antwoord weet op 1 of meerdere van deze vragen of misschien dingen weet die ik over het hoofd zie, ik ben blij met alle feedback.

Alvast dank voor de moeite.

Berichten: 723

Re: Schimmels kweken

Om een schimmel te doen groeien moet je in feite niet veel moeite doen. Denk maar aan een pot confituur. Die beschimmelt zelf in de koelkast.

Je kan een stuk fruit opensnijden (bvb een appelsien of zo) en deze gewoon in openlucht leggen (of zelf in de koelkast). Binnen de paar dagen staat er schimmel op.

Over de houdbaarheid kan ik niet echt iets zeggen. De kolonie zal alleszins waarschijnlijk sterven op termijn, maar of dat een weerslag heeft op de kleur en dergelijke weet ik niet. Gwn testen zou ik zeggen. Exeriment hoeft niet lang te duren.

Is dat gevaarlijk. Invasieve schimmelinfecties (dus geen huidaantastingen) komen enkel voor bij bvb AIDS patiënten (verminderd imuunsysteem). De schimmelsporen vliegen constant in het rond en je ademt ze voortdurend in. Als je niet vlak boven die schimmel op je fruit gaat hangen en dan een keer lekker diep in ademt, zal er zeker niets mis gaan (zelf als je dat wel doet zal er wrs niks gebeuren).

Let wel op dat schimmels toxinen kunnen produceren. Zolang je het geinfecteerde fruit niet opeet heb je daar natuurlijk geen last van :) .

Reageer