onderzoeksopdracht ivm bieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

onderzoeksopdracht ivm bieren

Hallo,

Ik zit in mijn laatste jaar secundair onderwijs. Wij moeten elk een onderzoeksopdracht doen. Ik heb gekozen om iets te doen met bieren. Ik wil gaan onderzoeken welke bieren er het gezondst zijn en welke minder gezond, dit adhv alcoholpercentage (wat makkelijk te vinden is), suikergehalte van het bier, calorieën, vitamines B, oestrogenen, mineralen en mss nog andere stoffen die erin zitten en interessant zijn om te vergelijken met andere bieren. Maar dit is echter niet zo makkelijk te vinden als ik dacht, daarom had ik gehoopt dat er hier iemand mij zou kunnen helpen of eventueel me zeggen waar ik het best zou zoeken.

Alvast bedankt voor de hulp

groeten

jonas

Berichten: 723

Re: onderzoeksopdracht ivm bieren

Als je die zaken wilt kennen zal je ze zelf moeten bepalen denk ik...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: onderzoeksopdracht ivm bieren

Ik zal beginnen met het lezen van etiketten en opzoeken wat er in de grondstoffen zitten.

daarna veel analyses doen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: onderzoeksopdracht ivm bieren

Allereerst is nu de vraag of het gaat om hetzelfde bier type, maar dan van bijvoorbeeld andere merken?

Dat is ontzettend lastig uit te zoeken. Suikergehalte zal na iedere vergisting bijna exact hetzelfde zijn omdat ze normaal doorvergisten tot een bepaalde plato is bereikt. Dit zal ergens rond de 3 plato liggen, tot ongeveer 5 brix (%opgeloste saccharose +/- andere refractie beinvloedbare substanties) , maar pin me hier niet op vast.

Alcohol percentage ligt rond de 5 % en is niet persé een graad voor de voedingswaarde van bier.

In feite wordt bij iedere Nederlandse brouwerij gebrouwen volgens nederlandse wetgeving, dwz dat bier voor 70% uit uit malt vergistbare suikers moet bestaan. Normaal voegen ze niet veel extras toe.

Reageer