[scheikunde] Help me pleaseee

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Help me pleaseee

ik begreep het hoofstuk over dipoolmomenten goed maar nu niet meer ik had een paar vragen,:

- in mijn boek staat dat CH3CL een polaire stof is, maar hoe kan dat als de electronegativiteit van C=2.5 en Cl=2.8 --> EN = 0.3 dus kan dit toch geen polaire stof zijn als C-CL al geen dipoolmoment is?

Hetzelfde geldt voor BF3 wat volgens de site geen polaire stof is omdat het een driehoekvorm heeft maar het heeft toch sowieso geen dipoolmoment omdat F=4.1 en B=2.0 --> EN=2.1 dus dat is toch geen polaire binding?

- is het waar dat een stof met aan aan alle kanten dezelfde stof(bijv:CH4/CH3/Ch2) niet polair kan zijn als het linear, gelijkzijdige driehoek of tetraeder is ????

- moet je alle uitzonderingsgevallen leren waarbij de bindingshoeken Niet 180/120 of 109.5 graden zijn (zoals SO2)???



danku wel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Help me pleaseee

Dit heeft te maken met de oriëntatie van waterstof en chloor rond de koolstof. Die zitten niet gelijkmatig verdeeld zodat je een negatief moment krijgt aan de chloorzijde en een positief moment bij de waterstofzijde. Als een binding niet polair is, betekent niet dat de stof geen dipoolmoment heeft. Het betekent eerder of de binding in ionen zal splitsen of covalent is.

Uitzonderingen hoef je niet te leren als je de onderliggende theorie kent. Google maar eens op VSEPR.

Reageer