zuurconstante

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

zuurconstante

Bij een hoofdstuk over chemische evenwicht en de sterkte van zuren en basen, wordt als voorbeeld het volgende weergegeven:

Voor HF + H2O < = = = > H3+ + F- is Ka=6,7 x 10-4

Voor HNO2 + H2O < = = = > H3O+ + NO2- is Ka=4,5 x 10-4

Kan iemand mij vertellen hoe ze aan de getallen van die uitkomsten komen?

In mijn chemieboek staat wel een tabel over zuurconstantes, bv H2O=1,8 x 10-16 en HF=3,5 x 10-4, maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Ik ben een beginnende leerling chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuurconstante

Die zuurconstanten zijn uuitkomsten van de evenwichtsbreuk, wanneer een 1M oplossing van een zwak zuur voor 50% geneutraliseerd is.

Berichten: 12

Re: zuurconstante

Bedankt voor je snelle reactie!

Kun je misschien ook een uitwerking van bovenstaande laten zien, dan wordt het me misschien wat duidelijker.

Ik ben nog echt een leek op dit gebied.

Berichten: 723

Re: zuurconstante

Een evenwichtsconstante geeft de verhouden van de producten tot de reagentia. Voor een algemen zuur-base reactie geeft dit:

HA --> H+ + A-

Met K = (H+)(A-)/(HA)

De haakjes wijzen op concentraties (eigenlijk activiteiten). Als je dus de de concentraties van de drie aanwezige componenten bepaalt, kan je K bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuurconstante

Wil ik wel doen hoor. Laten we azijnzuur als voorbeeld nemen: pKa = 4,75. Ka = 10-4,75.

AcOH + H2O <-> AcO- + H3O+

Dit neutraliseren we voor 50% met een sterke base. Er is dan 0,5M natriumacetaat aanwezig, en 0,5M azijnzuur dat verder kan dissociëren volgens de 1e reactievgl.

Ka = [AcO-] * [H3O+] / [AcOH]

Gaan we die eens invullen met wat we weten:

Ka = (0,5+x)x/(0,5-x)

We meten nu de pH op dit punt. Die is (hoe verrassend) 4,75. Dat betekent dat x = 10-4,75.

Invullen levert:

Ka = (0,5+10-4,75)10-4,75/(0,5-10-4,75) = 10-4,75.

Het enige punt waar dit dus mogelijk is is wanneer een 1M oplossing van een zuur of base voor 50% geneutraliseerd is. Handig weetje: dit is de beste manier om een buffer te maken die bij pH = 4,75 bufferen moet ;)

Berichten: 723

Re: zuurconstante

Fuzzwood schreef: Wil ik wel doen hoor. Laten we azijnzuur als voorbeeld nemen: pKa = 4,75. Ka = 10-4,75.

AcOH + H2O <-> AcO- + H3O+

Dit neutraliseren we voor 50% met een sterke base. Er is dan 0,5M natriumacetaat aanwezig, en 0,5M azijnzuur dat verder kan dissociëren volgens de 1e reactievgl.

Ka = [AcO-] * [H3O+] / [AcOH]

Gaan we die eens invullen met wat we weten:

Ka = (0,5+x)x/(0,5-x)

We meten nu de pH op dit punt. Die is (hoe verrassend) 4,75. Dat betekent dat x = 10-4,75.

Invullen levert:

Ka = (0,5+10-4,75)10-4,75/(0,5-10-4,75) = 10-4,75.

Het enige punt waar dit dus mogelijk is is wanneer een 1M oplossing van een zuur of base voor 50% geneutraliseerd is. Handig weetje: dit is de beste manier om een buffer te maken die bij pH = 4,75 bufferen moet ;)
Wel een vreemde benadering vind ik. Zo lijkt het alsof die pH toevallig 4.75 is :) . Zo lijkt het alsof de zuurCONSTANTE afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezig zuur en base...

Berichten: 12

Re: zuurconstante

Allen bedankt voor de uitleg!

Het is me nu volkomen duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Maikey

Reageer