Springen naar inhoud

[scheikunde] toc-analyser

• Log in om te kunnen reageren

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2011 - 12:14

:D hey ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik begrijp dingen, maar weet niet goed hoe ik ze moet beschrijven en of het wel klopt [!] [!] [!] [|:-)]

TIC/NN reactor

Na de condensatie trap komt de TIC/NN reactor. Eerst worden anorganische stoffen en organische stoffen gescheiden……………………………………(ik weet niet hoe dit gebeurt :cry: )

Het organische koolstof blijft in het monster achter en wordt gemengd met zoutzuur. Dit gaat daarna naar het borrelvaatje waar uiteindelijk carbonaat reageert 8-) ????. Als er zoutzuur eraan toevoegt wordt daalt de pH tot een waarde die lager ligt dan pH < 2,5.. Hierdoor wordt ervoor gezorgd, dat uit de andere koolstofverbindingen het gebonden koolstof omgezet wordt in CO2.

bedankt alvast voor je hulp [|:-)]

Veranderd door martijntechno, 16 januari 2011 - 13:17

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2011 - 19:05

Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar gooit.

Wat wil/moet je juist omschrijven? De titel van je topic is TOC analyser maar in je post heb je het over TIC. De verklaring eronder is niet corect.

Als je ons wat meer verteld over wat precies je probleem is kunnen we je allicht verder helpen.

Veranderd door DeeVee, 16 januari 2011 - 19:08

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2011 - 18:26

:D hey ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik begrijp dingen niet goed, maar weet ook niet goed hoe ik ze goed moet omschrijven en/of ze wel kloppen [!] [!] [!] [|:-)]

ik zal af en toe hier wat nieuws vragen.

dit is exact overgenomen van mijn profielwerkstuk.

TIC/NN reactor

Na de condensatie trap komt de TIC/NN reactor. Eerst worden anorganische stoffen en organische stoffen gescheiden……………………………………(maar nu weet ik niet hoe dit gebeurt) :cry: )

Het organische koolstof blijft in het monster achter en wordt gemengd met zoutzuur. Dit gaat daarna naar het borrelvaatje waar uiteindelijk carbonaat reageert 8-) [reageert carbonaat eigenlijk wel]????. Als er zoutzuur eraan toevoegt wordt daalt de pH tot een waarde die lager ligt dan pH < 2,5.. Hierdoor wordt ervoor gezorgd, dat uit de andere koolstofverbindingen het gebonden koolstof omgezet wordt in CO2.

ikke heb aan gegeven wat ikke niet snap. ik zou hier graag u mening over horen of informatie

bedankt alvast voor je hulp [|:-)]

ik snap het! Ik heb nog wat vragen over de toc-analyser vandaar het algemeen toc-analyser.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 17:23

Ik neem aan dat je weet wat TIC, TC en TOC is.

Het grove schema van dergelijke analyser is als volgt. Het monster wordt in de analyser gebracht, meestal met een pomp. Aan dit monster wordt een zuur (meestal fosforzuur en geen zoutzuur. De meeste toestellen hebben het niet zo begrepen op zoutzuur). Bij lage pH wordt de anorganische koolstof (meestal zijn dit carbonaten) omgezet in CO2. Deze ontsnapt als gas, meestal met hulp van een draaggas zoals stikstof of gewoon lucht. Ben je genteresseerd in deze anorganische component dan kan je de concentratie CO2 dat ontsnapt bepalen.

Het overgebleven deel in de vloeistof bevat dus in principe enkel nog organische koolstof. Hieraan wordt een sterke oxidator toegevoegd. Hierdoor oxideert een deel van de organische koolstof tot CO2. Om het overige deel ook om te zetten tot CO2 wordt vaak gebruik gemaakt van UV-lampen. De ontstane CO2 concentratie wordt geanalyseerd met een IR analyser nadat het eerst gedroogd werd.

In plaats van oxidatie en UV wordt vaak ook het monster in een oven gebracht waar het verhit wordt. Hierdoor ontstaat ook CO2. Die wordt dan weer geanalyseerd.

De gemeten CO2 is dan proportioneel aan de TOC. Wil je TIC of TC zal je ook de andere CO2 stromen moeten analyseren.

PS: nog een tip. Gebruik niet te veel smileys

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 19:09

ikke ben erachter gekomen dat ikke aan het verkeerde eind trok. Na verschillende bronnen te hebben geanaliseerd en iemand mij totaal verkeerd heeft ingelicht (van een bedrijf overigs). ben ik samen met de docent tot conclusie gekomen dat er dingen niet klopten.(hij weet ook niet alles)

Maar zit nog steeds met het probleem hoe je anorganische stoffen en organische stoffen gescheiden. (ga erwel vanuit dat er zoutzuur wordt gebruik, want het is een totale ??an??organisch koolstof en totale nitrogen analyser)

ik wil een plaatje er tussen zetten maar het lukt niet xd

[SIZE=1]let niet op mijn spelling enz. heb dislectie en moeite met denken en dan beschrijven!! [|:-)]

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 19:23

bedankt alvast voor de inzet in mijn forum. snap dat ik moeilijk iets kan omschrijven. Fouten zie ik vaak niet eens in de nederlandse taal :oops: en omschrijven is niks voor mij... daarom liever iets praktijks

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 21:45

Scheiden van de anorganische en organische koolstof is niet zo moeilijk te begrijpen.

In je mengsel (monster) heb je zowel anorganische als organische koolstof. Als je bij dit mengsel zuur voegt (bvb zoutzuur) tot de pH lager is dan 2, wordt de anorganische koolstof in carbonaatvorm omgezet in CO2 en water. Door bvb stikstof door het vaatje te borrelen ontsnapt die CO2. Wat overblijft is enkel organische koolstof.

Hoop dat het duidelijk is nu.

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 21:53

TOC analyser

Via deze link kom je op en brochure met foto en verklarend schema

Succes!

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 17:35

bedankt :D

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 17:58

Fe2+ + Mo6- Fe3+ + Mo5- moet in halfvergelijkingen, maar dat is het toch al

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2011 - 17:32

http://toc-analyser....nl/toc-analyser

Is er misschien iemand die deze internet site kan controleren op scheikundige inzicht.

# Moderatoropmerking
Marjanne: Wat ben je allemaal aan het doen, Martijntechno? Dubbelposten, posts die hier niet ter zake zijn... Lees de Algemene Regels eens ! Ik heb je dubbelpost hier geplaatst. [-X

Veranderd door Marjanne, 01 maart 2011 - 19:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures