Springen naar inhoud

[scheikunde] Dipool moment

• Log in om te kunnen reageren

Begrijpje

Begrijpje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2011 - 15:07

Hoi hoi,

Misschien is het handig als ik gelijk ter zake kom dus dat doe ik dan maar:

Hoe kan ik in een rijtje verbindingen zien welke een dipoolmoment groter dan 0 heeft? Is dit beredeneerbaar door ruimte bouw, is het dan zo dat alleen een tetraeder een dipoolmoment kan hebben? En wat is een dipool-dipool vinding precies? Hoe bereken ik beide dingen? Zou iemand mij dit uit kunnen leggen met voorbeeld? [KOUD]

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

drhillebrand

drhillebrand

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2011 - 00:44

Het dipoolmoment is afhankelijk van de electronegativiteit van de gebonden atomen. Hoe verder naar rechts en omhoog in het PS hoe electronegatiever het atoom. D.w.z. dat ze sterker electronen naar zich toe trekken in een molecuul. Inductie wordt dit genoemd. Voorbeelden zijn O, F, Cl, etc. Dit atoom zal dan partieel negatief geladen zijn. Wat ook van belang is voor het dipoolmoment is de symmetrie in een molecuul. Is deze aanwezig, dan wordt sowieso het al dan neit aanwezige dipoolmoment opgeheven.
Er zal zeker een formule voor zijn, maar die weet ik niet.

Groetjes

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2011 - 21:39

Je moet inderdaad soms de 3D structuur meenemen om te kunnen zien of een molecuul een dipoolmoment heeft. Je moet daarvoor namelijk alle dipoolmomenten van alle bindingen "optellen" in de ruimte.

Het is zeker niet zo dat alleen een tetraeder een dipoolmoment kan hebben. Een simpel HF molecuul bestaande uit twee atomen heeft ook een aanzienlijk dipoolmoment, en water ook! In een tetraeder bestaat juist de kans dat door de symmetrie het totale dipoolmoment nul is.

Een dipool-dipool binding is een bijzonder soort elektrostatische interactie. Als een molecuul een plus en een ander een minlading heeft, dan is de interactie tussen die twee eenvoudig uit te rekenen; die interactie is sterk en heeft een hele lange dracht (als de moleculen ver van elkaar zijn trekken ze elkaar nog steeds behoorlijk aan).
Als beide moleculen een + en een - hebben op een afstandje van elkaar (ze hebben beide een dipool) spreek je over een dipool-dipool interactie. Die bestaat natuurlijk uit 4 componenten: de interactie tussen de + in het eerste molecuul en de - in het tweede molecuul (+-) en de drie anderen: ++ -- en -+. De gein is dat die 4 op grotere afstand elkaar bijna opheffen, maar als de moleculen dichtbij elkaar zijn niet. Zo'n interactie krijgt daardoor een sterke energie op korte afstand (kan zowel afstotend als aantrekkend zijn), en een korte dracht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures