Springen naar inhoud

juistheid en precisie

• Log in om te kunnen reageren

Emiel89

Emiel89

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 08:42

goeie dag,

Ik heb voor mijn stage een opdracht om van tien meetwaarden de juistheid en precisie te berekenen. Ik heb dit onderwerp een aantal jaar geleden in de opleiding ook al gehad, kan me alleen niet meer voor de geest halen hoe ik dit moet berekenen. Volgens mij moet er een simpele formule voor juistheid en precisie wezen kan het alleen nergens vinden. Dus als iemand suggesties heeft zou ik dit zeer waarderen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 13:02

Juistheid is gewoon of de gevonden waarden overeenkomen met het echte gemiddelde, en om gemiddeldes te vergelijken kun je een T-toets gebruiken. Als de gevonden waardes bij metingen bijvoorbeeld steeds 1mL onder het echte gemiddelde zitten kan er dus sprake zijn van een systematische fout, en dat test je dan.
Precisie is de mate van spreiding rond het gemiddelde, ofwel de standaarddeviatie. De precisie kan je dan ook testen met bijvoorbeeld een F-toets.

Veranderd door Ragbips, 18 januari 2011 - 13:02

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 19:29

Juistheid en precisie zijn prestatiekenmerken.
Je vindt informatie op de website van VITO als referentielaboratorium bij de CMA-methode van OVAM

Emiel89

Emiel89

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 10:20

dus de precisie uitrekenen is eigenlijk al de standaarddeviatie?
en voor de juistheid heb ik geen referentie gemiddelde kan ik dan ook gewoon de gemiddelde van de steekproef gebruiken?

en het testen of de juistheid correct genoeg is kan ik student t test gebruiken?

even voor de duidelijkheid.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2011 - 17:59

Juistheid is de afwijking t.o.v. de ware waarde.

Daarom wordt juistheid meestal vastgesteld met een monster met een ware waarde. Zoiets heet referentiemateriaal. Het kan ook een monster zijn waarvoor men een ware waarde heeft afgesproken. Zoiets heet dan een monster met consensuswaarde.

Als je het gemiddelde van je metingen neemt om de juistheid aan te toetsen, dan is dat geen juistheid. Je weet immers niet of dat gemiddelde wel echt de ware waarde is. Je steekproef zou weleens systematisch te hoog of te laag kunnen uitkomen. Dan koppel je er een te goede juistheid aan.

Als je geen referentiemateriaal hebt dan kun je juistheid benaderen met terugvinding (recovery). Je voegt dan een klein beetje van de te onderzoeken stof aan je monsters toe en kijkt hoeveel je van dat toegevoegde deel je terugvindt.

Edit: storende typfoutjes gecorrigeerd. :oops:

Veranderd door Marjanne, 20 januari 2011 - 10:26

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures