[scheikunde] Waterproof papier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

[scheikunde] Waterproof papier

Kan iemand mij helpen met deze examenvraag (Sk1 2003-I)?

Bij het waterproofmaken van papier wordt het abieetzuur eerst omgezet tot het matig

oplosbare natriumzout van abieetzuur (NaR). De R- ionen uit dit zout reageren met

Al(H2O)6

3+ ionen afkomstig van opgelost aluminiumsulfaat, dat tijdens het fabricageproces

van papier wordt toegevoegd. Om abieetzuur om te zetten tot het natriumzout van

abieetzuur, laat men het abieetzuur reageren met een oplossing van een stof X.

2p 22 􀂆

Geef de naam van een stof X die daarvoor geschikt is.

Het antwoord moet zijn natriumhydroxide of natriumcarbonaat. Ik snap niet hoe men op dit antwoord komt. Uiteraard moet het natrium + iets zijn. De R is afkomstig van het zuur.. dus ik zie enigzins dat er OH groepen op het zuur zitten (in de COOH-groep). Of dit klopt weet ik niet. Hoe men aan carbonaat komt snap ik ook niet.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterproof papier

Carbonaat is ook een base, maar een zwakke.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] Waterproof papier

Ik zit nu ook met vraagtekens bij deze opgave. 
Na+ is logisch, maar dat CO3 2- en OH- snap ik ook niet helemaal..
 
Is dat gewoon omdat HR een zuur is en het dan H+ afstaat aan die base? Dan hou je R over en dat bindt dan met Na+  

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Waterproof papier

Sanne2838 schreef: Is dat gewoon omdat HR een zuur is en het dan H+ afstaat aan die base? Dan hou je R- over en dat bindt dan met Na+  
Ja zo kun je dat voorstellen. In zo'n geval kun je anders als je er niet uitkomt ook een bekend zuur nemen bv azijnzuur, CH3COOH en dat laten reageren met NaOH of Na2CO3  en dan CH3COOH vervangen door RH.

Reageer