[scheikunde] Beperkend reagens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Beperkend reagens

hallo,

Ik ben aan het studeren voor mijn examen algemene chemie en ik zit vast bij een voorbeeld-vraagstuk.

3Fe + 4 H2O --> Fe3O4 + 4 H2

De vraag is: Hoeveel H2 kan theoretisch worden bereid uit 4 mol Fe en 5 mol H2O

Je weet toch al dat het 4mol Fe is dus ik dacht eerst dat dat het beperkend reagens is maar het voorbeeld zegt wat anders..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Is het je duidelijk hoeveel mol H2O er nodig is voor de 4 mol Fe? Als je dat weet dan zie je direct wat het beperkend reagens in deze is.

Je kunt het halen uit de reactievergelijking. ;)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

lukt niet,

Dus er is 4 mol Fe nodig on met 4 mol H2O te laten reageren,denk ik. Dus om 1 mol Fe te laten reageren is er 4/3 5 mol H2O nodig?

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Ik kom het nu wel uit maar toch begrijp ik niet goed wat ik doe.

Ik heb de hele reactievergelijking door 3 gedeeld zodat ik kan beginnen met 1Fe.

dan kom ik dus 1 Fe + 4/3 H20 --> 1/3 Fe2O3 + 4/3 H2

Dan zeg ik dat 4 mol Fe reageert met 4 mol H2O dus 4*4/3 mol H2O en dan kom ik het wel uit maar toch begrijp ik het niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

de vergelijking zegt:

3 mol Fe reageert met 4 mol water

dus:

1 mol Fe reageert met 4/3 mol water.

Stel ik heb 4 mol Fe, hoeveel mol water heb ik nodig om alle ijzer te laten reageren?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Aha dus ik moet 4 *1 voor Fe doen en 4* 4/3 voor H2O. Denk dat ik het eindelijk snap

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Aha dus ik moet 4 *1 voor Fe doen en 4* 4/3 voor H2O. Denk dat ik het eindelijk snap
Inderdaad. Nu kunnen we verder: hoeveel water heb je eigenlijk? Heb je "te weinig" van één van de twee? Hoeveel H2 kan je dan maken?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Ja ik heb minder dan de benodigde 5,33 mol water on met 4mol Fe te reageren, ik heb maar 5 mol water. Dus dan kan ik ook maar 5 mol H2 maken?

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Ja, volgens mij heb je gelijk en wordt er 5 mol H2 gevormd.

Ik heb getracht het voor je op een rijtje te zetten:

Je hebt de volgende reactie:

3Fe + 4 H2O --> Fe3O4 + 4 H2

Vervolgens laat je 4 mol Fe reageren met 5 mol H2O.

Je wilt weten hoeveel mol H2 hierbij ontstaat.

Allereerst wil je weten welke van de twee beginstoffen de begrenzende factor is.

Dat doe je middels de molverhouding. Om de molverhouding overzichtelijk te krijgen deel je alle coëfficiënten door 3.

1Fe + (4/3) H2O --> (1/3) Fe3O4 + (4/3) H2

Je weet dat 1 mol Fe reageerd met 4/3 mol H2O.

Dus 4 mol Fe reageerd met 4*(4/3) mol H2O. Oftewel 5,33 mol H2O.

4 mol Fe reageerd met 5,33 mol H2O, terwijl je maar 5 mol H2O hebt. H2O is de begrenzende factor.

Aangezien de molverhouding H2O : H2 gelijk is aan 1:1, wordt er inderdaad maar 5 mol H2 gevormd.

Een extra vraag: Kun je dan ook vertellen hoeveel mol Fe er overblijft als het heeft gereageerd met al het H2O?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Ik denk 0,25 mol. Ik heb gewoon de regel van 3 gebruikt.

(5,33:5,33) * 5 = 5 en dan is (4:5,33) * 5 = 3,75. Dus volgens mij blijft er dan 0,25 mol Fe over.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

meinert1 schreef:Ik denk 0,25 mol. Ik heb gewoon de regel van 3 gebruikt.

(5,33:5,33) * 5 = 5 en dan is (4:5,33) * 5 = 3,75. Dus volgens mij blijft er dan 0,25 mol Fe over.
Ja, klopt helemaal.

Als je ervan uitgaat dat de reactie helemaal tot voltooiing wordt gebracht, blijft er inderdaad 0,25 mol Fe over.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Beperkend reagens

Zeer erg bedankt, alle oef lukken nu Afbeelding

Reageer