Springen naar inhoud

2 Vragen (elektrolyse En nog iets)

• Log in om te kunnen reageren

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2011 - 21:20

Allerbeste Forumleden..,

Ik heb 2 vraagjes:

[kern] Waarom moet elektrolyse met graftietlood en niet gewoon met koperdraad ofzoiets dergelijks?

[kern] Bij een filmpjes staat een molecuul en dat werd gesplitst (NaCI) Alleen toen zeiden ze dat Natrium positief geladen is en Chloor negatief geladen is alleen atomen hebben tog geen ladingen? (alleen de elektronen en de protonen)

Alvast bedankt

Ojah Sorry dat ik hem verkeerd gepost hebt hopelijk ziet u dat door de vingers
Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2011 - 00:19

Tegenvraagje. Waarom wil je je letterlijk aan natrium gaan branden als je nog geeneens basischemie onder de knie hebt?

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 08:49

Ik vraag mij ook af wat je hiermee wil bereiken. Waarom wil je elementair natrium?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 08:50

Elektrolyse gaat ook heel goed met koper.
Als je de +pool van de batterij verbindt met een koperdraad zal in veel gevallen het koper gaan oplossen.
Een grafietstaafje uit bv een oude staafbattery, monocellen zijn zeer geschikt om te slopen, is heel goed bestendig als elektrode en je hebt er jarenlang plezier van.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 09:00

Elektrolyse gaat ook heel goed met koper.

Je gaat koperoxide afzetten op je koperelektrode, waardoor je een hoge overpotentiaal krijgt en een irriversibel systeem gaat creŽren.
In een klassieke elektrolyse, waarbij je zoveel mogelijk materiaal wilt afzetten op je elektrode is dit dus nefast...

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 09:02

Materiaal afzetten op je anode? Verder denk ik dat de TS met level 1 weinig begrijpt van je post.
De vraag is gewoon of koperelektroden werken. En wie zegt dat hij natrium gaat maken? Dat lees ik nergens.

Veranderd door Echtepino, 19 januari 2011 - 09:04

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 11:36

Idd Ik wil geen Natrium krijgen..,

Maar ik weet zeker wel wat over chemie..,

Ik heb 2 vraagjes en ik ben nog maar 13 :oops:

Ik vind het gewoon interrasant

En ik wil geen Bommem ofzoiets maken

Mvg

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 11:46

Dat is ook helemaal niet zo eenvoudig om natrium te maken via elektrolyse.
Je moet lekker experimenteren met allerlei oplossingen en elektroden.
Vang ook eens de gassen op die vrijkomen.
Je zult zien dat je twee verschillende gassen krijgt als je een NaCl-oplossing elektrolyseert.

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 11:51

Bedankt dat u begrip heeft..,

Ik heb ook al eens waterstof gemaakt (in kleine ''Etape''s)

Mvg

martijntechno

martijntechno

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 18:42

wist je dat je een [kern] radioactive bommetje [kern] kan maken met huis en tuin gereedschap

maar dat mag ik niet vertellen volgens de regeltjes [-X [!] [kern]

heb ikke van mijn docent gehoort [STKM] [-X

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2011 - 20:57

Egt? Gaaf!! [|:-)]

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 10:01

wist je dat je een [kern] radioactive bommetje [kern] kan maken met huis en tuin gereedschap

maar dat mag ik niet vertellen volgens de regeltjes [-X [!] [kern]

heb ikke van mijn docent gehoort [STKM] [-X

Flauw flauw [KOUD]

=============================================================================

Allereerst, keukenzout (NaCl) bestaat niet uit losse atomen, maar uit zgn. ionen. Een betere beschrijving zou zijn Na+Cl-, een samenstelling van natrium en chloride ionen. Deze Na+ ionen en Cl- ionen zitten bij vast keukenzout in een mooi regelmatig kubusvormig rooster, maar bij oplossen in water 'zwemmen' er dus allemaal Na+ en Cl- ionen rond in het water. De totale oplossing is echter neutraal, want voor ieder Na+ ion is er exact 1 Cl- ion.

Om even terug te komen op de oorspronkelijke post, het is zo dat er bij electrolyse twee dingen gebeuren:

Aan de anode (pluspool) worden electronen onttrokken aan het systeem.
Aan de kathode (minpool) worden electronen toegevoegd aan het systeem.

Dit gebeurt exact 1 op 1. Voor ieder aan de anode onttrokken electron wordt er aan de kathode 1 toegevoegd. De totale oplossing en set van electroden blijft dus neutraal.

Aan de anode worden dus electronen onttrokken. Stel nu dat je een oplossing van keukenzout hebt en een koperdraad als anode. Dan kan er een electron worden onttrokken van de volgende objecten:
- van Na+ ionen
- van Cl- ionen
- van watermoleculen
- van koperatomen (van de electrode)
Het is zo dat het gemak waarmee electronen kunnen worden onttrokken van iets nogal verieert. Een electron ontrekken van een Na+ ion is ongelooflijk moelijk, dus die mogelijkheid valt af. Een electron onttrekken van een Cl- ion is een stuk gemakkelijker. Ook van water kan best een electron worden onttrokken. Echter, van koperatomen gaat het het allergemakkelijkst. Je zult dus zien dat bij gebruik van een koperdraad als anode vrijwel alle onttrokken electronen van het koper afkomstig zijn. Het koper wordt hierbij een ion, immers je haalt een electron van het koper af. Wat achter blijft is een positief geladen koper ion. Dit koper ion gaat in oplossing, de koper anode verweert.

Als je grafiet in plaats van koper hebt, dan wordt het verhaal anders. Onttrekken van electronen aan grafiet is erg moeilijk en in dat geval zul je zien dat het grootste deel van de electronen onttrokken wordt aan de chloride ionen. De chloride ionen leveren 1 electron en worden dan atomen. Twee van die atomen combineren met elkaar tot een molecuul Cl2 en dat ontwijkt als gas (dat kun je duidelijk ruiken). Daarnaast is het zo dat ook van water electronen worden onttrokken. Dit leidt (via een aantal tussenstappen) tot vorming van zuurstof en de oplossing wordt zuur rond de anode. Dus, het gas aan de anode is grotendeels chloor met ook een beetje zuurstof er in als je een grafiet electrode gebruikt.

--------------------

Aan de kathode gebeurt een soortgelijk iets, alleen nu met 'opdrukken' van electronen. De electronen kunnen bij gebruik van een koperen kathode kiezen uit
- watermoleculen
- natrium ionen
- chloride ionen
- kopermetaal (van de electrode)

Hier is het zo dat watermoleculen het gemakkelijkst een electron opnemen. Kopermetaal neemt zeer moeilijk electronen op, dus dat valt zeker af. Chloride ionen nemen ook zeer moeilijk electronen op, dus dat valt ook af. Natrium ionen kunnen wel electronen opnemen, maar water doet dit gemakkelijker. Alleen bij gesmolten natriumchloride, dus wanneer er geen water is, nemen de natrium ionen electronen op.

In vergelijkingen:

H2O + e --> H2O-

Het ion H2O- is zeer instabiel en valt direct uit elkaar als volgt onder afsplitsen van een waterstof atoom:

H2O- --> OH- + H

Twee van die waterstof atomen combineren tot een molecuul H2 wat je ziet ontwijken als waterstofbelletjes aan de kathode. De kathode lost dus niet op, hier is het het water dat wordt afgebroken. Rond de kathode wordt de vloeistof basisch vanwege de OH- ionen.

Ik kan me voorstellen dat het best een ingewikkeld verhaal is, maar ik hoop dat als je het aandachtig leest en goed overdenkt dat het je begrip van de zaak iets verhoogt.

Ik zou zeggen, experimenteer gewoon lekker verder. Zolang je met oplossingen in water werkt kan er weinig mis gaan. Ik wil je afraden om zout te smelten of andere stoffen te gaan smelten. Dat is echt veel te gevaarlijk zonder speciale apparatuur en veiligheidsvoorzieningen.

Probeer maar eens het gas van de minpool op te vangen in een klein flesje van 20 ml of zo en dat aan te steken.

Veranderd door woelen, 21 januari 2011 - 10:07

Stan van Kraaij

Stan van Kraaij

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 15:05

Oke.., Maar ik heb ooit een elektrolyse van een appelmoespotje gemaakt en met 2 reageerbuisjes er in.....--> :P Maar bedankt

mvg [|:-)]

Veranderd door LieverAnoniem, 21 januari 2011 - 15:07

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures