Springen naar inhoud

Lucht sterieler maken met NaOH

• Log in om te kunnen reageren

Selangor

Selangor

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 00:03

Hoi beste chemici,

Ik zou graag een gevoelige insectenkweek beluchten met een lichte overdruk van een vrij steriele lucht. Ik dacht eraan een luchtstroom te laten stromen door een luchtsteentje in een oplossing van 30g NaOH per liter bij kamertemperatuur. De lucht zou zo zuiverder zijn van stof, bacteriŽn, schimmels en koolzuur gaat er ook wat uit.

Nu zijn mijn vragen:
Klopt mijn verhaal een beetje?
Is er gevaar voor NaOH in dampvorm in de uitstromende lucht?
Wat is de minimum hoeveelheid NaOH dat ik zou moeten oplossen om toch nog een goed resultaat te krijgen?
Zijn er andere schimmelwerende stoffen die misschien beter of veiliger zouden werken?
(denk aan kaliumpermanganaat?)

Alvast dank voor alle hulp!
groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2011 - 08:26

Ik zou eerder aan een soort filter denken, dat schimmels en bacterien wegfiltert. Ik heb werkelijk waar geen idee of NaOH (of permanganaat) helpt (mijn gevoel zegt van niet).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 09:01

is een vreemde benadering. Misschien dat het zou kunnen werken. Je lucht zuiveren via water kan nooit geen kwaad natuurlijk. Je moet dan wel letten op contaminatie van je water, maar in een sterke base is microbieel leven wrs niet echt mogelijk.

Het enige dat je echt gaat zuiveren is CO2 inderdaad. Hierdoor zal je NaOH snel achteruit gaan denk ik. Het gevormde NaHCO3 heeft dan wel een laag anti-microbieeleffect lijkt mij.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 13:16

Kunnen insecten wel leven in een koolzuurvrije omgeving?

Schimmels kunnen in ieder geval niet goed leven in een hogere temp. Misschien kun je iets doen in die richting?

Zelf zou ik eerder denken aan een wat verwarmde 3% opl. van waterstofperoxide, dat lijkt me beter voor de zuivering van de lucht tegen schimmels enz.

Een tweede trap, met gewoon water, zou ook niet verkeerd zijn.

Een sterke zoutopl. kan ook werken, in deze.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures