Springen naar inhoud

[scheikunde] Lading beredeneren van aminozuur.

• Log in om te kunnen reageren

Lumen_CF

Lumen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 18:05

Hallo, ik heb 2 oefenopgaven (waarbij geen antwoorden staan, zucht) waar ik niet uit komt, namelijk:

β-Alanine kan in vrije vorm in drie ver­schillende toe­standen voor­komen, afhankelijk van de pH. pK1 = 3,55; pK2 = 10,24.
c. Geef de twee evenwichten die β-Ala afhankelijk van de pH kan vormen. Teken β-Ala in structuurformule en geef aan waar de lading (en) in het molecuul voor­komen.
d. Beredeneer wat de lading van β-Ala is bij pH 5,5.

Ik snap niet hoe je moet bepalen wat de ladingen zijn...
Bij vraag C vragen ze de twee evenwichten, moet ik dit gewoon tekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Karen.N

Karen.N

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 22:37

wanneer je een aminozuur voor je ziet dan heb je steeds een aminogroep en een carboxylgroep, door deze groepen kan je aminozuur een verschillende lading hebben naargelang de pH waarin je aminozuur zich bevindt. Verder moet je soms ook nog rekening houden met de R-groep (hier niet van toepassing).

Stel dat bij pH 7 de aminogroep (lichte base) geprotoneerd is, dan bevindt er zich positieve lading thv de aminogroep, de carboxylgroep echter (licht zuur) zal zijn proton verliezen en is dus negatief geladen. Bij pH 7 (als voorbeeld dus) draagt het aminozuur een nettolading 0 (+1 + (-1)).

De pK-waarden zullen dus te maken hebben met de protonatie/deprotonatie van je aminozuur.

Kun je zelf verder nu ?

Lumen_CF

Lumen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2011 - 01:07

Bedankt voor je uitleg, maar ik snap het nog steeds niet.
Het klopt dat een zwitterion altijd pH=3 heeft en een kation pH=9? pK1 hoort bij het zwitterion en pK2 bij kation?
Ik snap namelijk niet hoe je aan je getallen komt en waarom die haakjes er staan...

Ik heb wat rondgekeken op google en kwam dit plaatje tegen in een PP-presentatie.
Geplaatste afbeelding
Ik snap hoe ze aan die ladingen komen (omdat je dan die plussen en minnen bij elkaar moet optellen).

De lading van pH van 5,5 zit tussen het zwitterion en het IEP?

Kom ik zo wat in de buurt?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2011 - 06:48

Je gaat nu dingen door elkaar halen. Back to basics [-X

Teken eens je aminozuur, geef aan wat zuur is en wat basisch. Geef dan ook aan welke pka bij welke groep hoort.

Post eens dit plaatje en dan zal ik je verder helpen.

[!] Een stof geen heeft geen pH en een zwitterion dus ook niet. Zoek de definitie van pH maar eens op. Een molecuul kan voorkomen als eenzwitterion bij een bepaalde pH (in oplossing), dit is afhankelijk van de pKa van je zuur en base functie(s) in je molecuul. [!]

Veranderd door Napoleon1981, 22 januari 2011 - 06:53

Lumen_CF

Lumen_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2011 - 14:43

Ok, zal ik zo doen.
Alleen in binas staat alleen alanine en geen β-alanine (tabel 67C). Kan ik dan gewoon het IEP van alanine gebruiken voor β-alanine? Ik las op internet dat de IEP van β-alanine 6,83 is, maar dit staat niet in mijn binas.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 00:22

Waarom begin je steeds over het IEP....

Je hebt de pKas en de vraag gaat niet eens over een IEP.

Beta alanine geeft aan dat de amino groep aan het andere koolstof atoom zit (beta koolstof atoom, ipv het alpha atoom. B of zijketen, net hoe jet het zien wilt.

http://en.wikipedia....ki/Beta-Alanine

Veranderd door Napoleon1981, 23 januari 2011 - 00:23

Karen.N

Karen.N

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 13:33

Ik denk dat je verward bent tussen een eiwit en een aminozuur.

Hou goed rekening ermee dat een aminozuur en een eiwit verschillen. De lading van je alanine zal afhankelijk zijn van de amino- en carboxylgroep. ( bij andere aminozuren zoals glutamaat kan de R-groep ook van toepassing zijn)

Bij een eiwit (hier dus niet van toepassing) zijn er verschillende aminozuren aan elkaar gekoppeld en is de lading van het eiwit afhankelijk van de R-groepen van de aanwezige aminozuren. Zie een eiwit als een polymeer van verschillende aminozuren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures