Titratie van een mengsel (sterk + zwak zuur)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

Titratie van een mengsel (sterk + zwak zuur)

In mijn cursus staat dat wanneer je een mengsel van een zwak zuur en een sterk zuur met een sterke base wil titreren, deze slechts afzonderlijk getitreerd kunnen worden wanner de Ka-waarde van het zwakke zuur ≤ 10-5.

Ik veronderstel dus dat dit is omdat de ka-waarde anders te dicht bij deze van het sterke zuur zou zitten?

En zit ik juist als ik veronderstel dat eerst het sterke zuur getitreerd zal worden?

Alvast Bedankt

Mvg

Berichten: 2.337

Re: Titratie van een mengsel (sterk + zwak zuur)

Het sterke zuur is volledig gedissocieert. Het zwakke zuur daarentegen zo goed als niet. Als je nu gaat titreren met je sterke base gaan alle protonen in de oplossing geneutraliseerd worden. Er is dus een vermindering in [H+] dus een verschuiving van het evenwicht. Als je zwakke zuur te zuur is. bijvoorbeeld oxaalzuur pKa1 0,21 dacht ik. Gaat dat zwakke zuur in grote mate beginnen dissociëren en ga je geen duidelijk equivalentiepunt meer zien. Met een zeer zwak zuur zal het evenwicht veel minder verschuiven en dan zie je duidelijk waar je eerste equivalentiepunt ligt. En kan je van daaruit verder je zwak zuur titreren.

Berichten: 723

Re: Titratie van een mengsel (sterk + zwak zuur)

Pka1 van oxaalzuur ligt rond de 1.30 (te weten).

Je vraag is nogal moeilijk te beantwoorden zonder figuur... Het heeft alleszins te maken met het feit dat je een sprong wilt zijn bij het equivalentiepunt en dit wordt dus bepaald door je pKa waarden.

Je weet misschien dat er in een titratiecurve een zone is waar je de pH berekend met de formule van een buffer. Dat wil zeggen dat dit gebied een kleine pH stijging kent over twee pH eenheiden, zijnde pH = +/- pKa (dit is dus het logaritme van 1/10 tot 10/1 in de henderson-Hasselbalch vgl en kan worden beschoud als HET buffergebied van zuur/base-systeem).

Dus als je ene zuur een pKa heeft van 2, dan zal er een gestage pH stijging zijn tussen pH 1 en 3. Daarboven zie je een duidelijkere stijging.

Als je tweede zuur een pKa heeft van bvb 4, dan zal er een beduidend buffergebied zijn tussen de pH 3-5.

Met andere woorden je zit binnen een gebied van pH 1 tot 5 in een buffer gebied (afkomstig van de twee zuren) en dus stijgt de pH niet hard genoeg om een kleuromslag van een indicator te veroorzaken.

Om dus wel een EP te kunnen detecteren, heb je een "groot" verschil nodig tussen de pKa waarden (anders krijg je geen pH sprong).

Je sterk zuur wordt idd eerst getitreerd. Die zal overigens quasi enkel de pH bepalen bij het begin van je titratie

Reageer