Springen naar inhoud

[scheikunde] Uitleg bij verestering

• Log in om te kunnen reageren

marindablokzijl

marindablokzijl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 17:49

Hallo,

Mijn profielwerkstuk gaat over esters en ik heb iets waar ik niet uit kom.

Voor dit PWS heb ik verschillende esters gemaakt (met een carbonzuur en een alcohol). De TOA vertelde me tijdens de proef dat de OH-groep van het carbonzuur met het H-atoom van de OH-groep van het alcohol reageert tot H2O.
Dat had ik opgenomen in mijn PWS maar nu weet ik niet goed waarom dat juist op deze manier reageert.

Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2011 - 18:31

Google eens hoe een estergroep eruit ziet en bedenk wat er nodig zou zijn om er weer een zuur en alcohol van te maken. Niet voor niets heten deze reacties condensatiereacties.

Wil je een wat preciezere uitleg, dan dien je te weten hoe δ+ en δ- ladingen op het carbonzuur zitten, en hoe een zuur of base deze reactie katalyseert. Dat kun je ook googlen ;)

Veranderd door Fuzzwood, 23 januari 2011 - 18:32

marindablokzijl

marindablokzijl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 19:28

Ik heb verschillende dingen gegoogled en nu zit ik iets beetje uit te pluizen maar moet ik het daar ook zoeken? Ik zit nu steeds bij nucleofiele acylsubstitutie te kijken.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2011 - 21:02

Dan zit je iets te diep, je zou dat transesterificatie kunnen noemen. Je moet echter zuurgekatalyseerde verestering hebben ;)

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 21:50

De termen 'directe verestering' of 'Fischer verestering' (of in het engels met esterfication) zullen wel resultaten geven die je kan gebruiken

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures