[scheikunde] Uitleg bij verestering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Uitleg bij verestering

Hallo,

Mijn profielwerkstuk gaat over esters en ik heb iets waar ik niet uit kom.

Voor dit PWS heb ik verschillende esters gemaakt (met een carbonzuur en een alcohol). De TOA vertelde me tijdens de proef dat de OH-groep van het carbonzuur met het H-atoom van de OH-groep van het alcohol reageert tot H2O.

Dat had ik opgenomen in mijn PWS maar nu weet ik niet goed waarom dat juist op deze manier reageert.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Uitleg bij verestering

Google eens hoe een estergroep eruit ziet en bedenk wat er nodig zou zijn om er weer een zuur en alcohol van te maken. Niet voor niets heten deze reacties condensatiereacties.

Wil je een wat preciezere uitleg, dan dien je te weten hoe δ+ en δ- ladingen op het carbonzuur zitten, en hoe een zuur of base deze reactie katalyseert. Dat kun je ook googlen ;)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Uitleg bij verestering

Ik heb verschillende dingen gegoogled en nu zit ik iets beetje uit te pluizen maar moet ik het daar ook zoeken? Ik zit nu steeds bij nucleofiele acylsubstitutie te kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Uitleg bij verestering

Dan zit je iets te diep, je zou dat transesterificatie kunnen noemen. Je moet echter zuurgekatalyseerde verestering hebben ;)

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Uitleg bij verestering

De termen 'directe verestering' of 'Fischer verestering' (of in het engels met esterfication) zullen wel resultaten geven die je kan gebruiken

Reageer