[scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een P.O. opgedragen gekregen. Nu weet ik nog niet helemaal wat ik er precies mee aan moet, dus wilde jullie bij deze om hulp vragen.

Het voorschrift is als volgt:

"Jood reageert met propanon. Voeg 25 ml 1 M propanon (zelf maken!) toe aan 25 ml 1 M zwavelzuur (katalysator). Start de reactie door 50 ml 0,02 M joodoplossing toe te voegen. Neem elke 7 minuten een monster van 10 ml en voeg dit toe 10 ml 0,5 M natriumwaterstofcarbonaat zodat de reactie stopt. Bepaal de joodconcentratie in de monsters en zet deze in een diagram uit tegen de tijd."

Nu blijven er voor mij nog twee vragen over:

* Hoe kan ik zelf propanon maken?

* Hoe bepaal je de joodconcentratie in deze monsters?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp,

Arnolt-Jan

Berichten: 24

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

ik neem aan dat wordt bedoeld dat je de 1 molair oplossing moet maken

1 molair= 1 mol per liter, je hebt 25 mL, dus hoeveel mol heb je dan nodig? hoeveel weegt dat?

een bepaling van de concentratie kan op veel verschillende manieren, dat moet toch in t voorschrift er minstens ook bij staan?

wellicht titratie?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Je hebt me al een eind op weg geholpen.

Ik denk inderdaad dat ik voor de concentratiebepaling een titratie nodig ben.

Verder ben ik al wat aan het rekenen geslagen en kwam op het volgende uit:

Klopt dit een beetje?

----

Ten eerste zelf 1 M propanon maken. 1 M = 1 mol liter-1.

Ik heb 25 mL, oftewel 25x10-3 L. Dus ook 0,025 mol propanon nodig.

Molaire massa van propanon (aceton) : 58.08 g mol−1

0,025 x 58.08 = 1.452 g propanon.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Dat klopt wel ja, hou er rekening mee dat aceton best vluchtig is en dat je dus in een afsluitbaar flesje moet werken.

En inderdaad titratie. Jood is best goed te reduceren, doet je dat een belletje rinkelen?

Zelf zou ik 100,0 mL of zelfs 250,0 mL aanmaken, gewoon om de fout door het vervliegen van aceton te verkleinen. Water en aceton zijn toch spotgoedkoop. Als je de proef verder verk... hoef je tenminste geen nieuwe oplossing aan te maken ;)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

@Fuzzwood:

Bedankt voor de tip voor het extra maken van 1 M propanon. Dat ga ik zeker doen! ;)

Ik gaat bij mij echter nog geen belletje rinkelen over het bepalen van de joodconcentratie. Goed, ik heb een titratie hiervoor nodig, maar zou je mij ook uit kunnen leggen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Het leek mij dat ik een zetmeeloplossing als indicator moet gebruiken.

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Daar zit je ook al goed mee, nu alleen nog een goede reductor ;) . Google anders eens op jodometrische bepaling, kijken of je het daarmee kan rijmen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Ik snap niet wat je precies bedoelt met reductor? Dat ben ik toch in principe helemaal niet nodig bij deze proef?

Bovendien heeft mijn zoektocht op 'jodometrische bepaling' weinig nuttigs opgeleverd, helaas. Zou iemand mij in ieder geval kunnen uitleggen hóe ik de joodconcentratie moet bepalen? Hoe te titreren, hoe aan te tonen etc.

Bvd,

Arnolt-Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

Dat denk ik toch wel, hoe wil je anders jood titreren? Analoog: wil je een zuur titreren, dan heb je een base nodig. Wil je een oxidator zoals jood titreren, dan heb je, juist, een reductor nodig ;) .

Berichten: 83

Re: [scheikunde] P.O. bepalen joodconcentratie

yo,

kan je de concentratie niet dmv spectrofotometrie bepalen??

greets,

Reageer