Thermoharder hars vewijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Thermoharder hars vewijderen

Hallo allen,

ik zoek naar een oplossing om een thermoharder hars te verwijderen uit spoelen.

Deze spoel bestaan uit en stalen huls waar koper voor de spoel in ligt en hier bovenop is een 2 componenten hars gedaan en in de oven om deze uit te harden.

De spoelen zijn kapot (diode die erin zit verwerkt en zit onderin) en wil nu de hars eruit halen. Ik dacht als eerst aan smelten maar het is thermoharder dus smelt niet. Wel is bij sommige spoelen de hars kapot gebrand door de hitte. Hoe warm moet het dan worden?

Is een thermoharder nooit te smelten?? Wat zou wel een mogelijke oplossing zijn om deze hars te verwijderen uit de spoel? Hoe kan ik de hars breekbaar maken?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mvg Ivo

Berichten: 391

Re: Thermoharder hars vewijderen

Een thermoharder kan je niet smelten. Die gaat kapot bij verhitting.

Hoe je die kan verwijderen hangt van het soort materiaal af.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Thermoharder hars vewijderen

Dat kun je alleen mechanisch of door verhitting boven de decompostietemperatuur en die laatste moet je proefondervindelijk vaststellen of opzoeken in de literatuur.

Berichten: 219

Re: Thermoharder hars vewijderen

Of heftig te koelen tot beneden glastemperatuur, en kapotslaan?

Daarnaast zou je afhankelijk van de thermoharder misschien nog wat met dichloormethaan (of eventueel verfafbijt) kunnen proberen?

Berichten: 2

Re: Thermoharder hars vewijderen

Bedankt voor jullie antwoorden.

Nu nog zien te vinden hoe ik de decompositietemperatuur kan bereiken.. oven die tot max 1000 graden kan anders smelt de koper en heb ik er nog niks aan.

En heel koud zat ik te denken aan een vloeibaarstikstof bad, maar denk dat ik daar ook niet zo makelijk aan kan komen.

Maar ik geef niet op, blijf gewoon zoeken.

Berichten: 1.816

Re: Thermoharder hars vewijderen

In sommige (epoxy)industriëen wordt uitgehard hars verwijderd met hoge druk waterspuiten in de tanks. Maar of je spoel dat overleeft???
LiA

Reageer