ester van perzik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

ester van perzik

Ik zit in 5 Havo op de middelbare school en moest voor scheikunde een proef doen.

Ik moest 10mmol (1,14182u) fenylmethanol met 10mmol (0,62068u) azijnzuur mengen, ook hadden we er kooksteentjes en een katalysator aan toegevoegd.

Na het een tijdje te hebben verwarmd, onstond er een lichte perzik geur. Maar wat ik me af vroeg: "Hoe ontstaat de perzik geur?" en "Door welk ester onstaat het precies?".

Ik heb op internet gezocht en kwam op wikipedia een pagina tegen waar allerlei esters stonden die allerlei geuren veroorzaken (maar geen perzik geur).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(chemie)

Op een ander site vond ik dat mogelijk 2-methylpropylmethanoaat een perzik geur kan veroorzaken. Zou iemand dat kunnen bevestigen of me verder kunnen helpen?

Alvast bedankt ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ester van perzik

Je zou sowieso een naam moeten verzinnen waar fenylmethanol (benzyl alcohol) en azijnzuur (ethaanzuur) inzit. Kun je uit de naamgeving van de andere esters herleiden wat de naam van jouw ester moet zijn?

De perzikgeur ontstaat doordat bepaalde receptoren in je neus zodanig worden geprikkeld dat je hersens een associatie maken met perzik.

Berichten: 14

Re: ester van perzik

Er ontstaat fenyl-methylethonoaat bij de reactie.

Ik weet dat de receptoren in je neus worden geprikkeld etc. Maar vroeg me af als iemand specifiek wist welke ester deel de geur veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ester van perzik

Naamgeving klinkt goed.

Dit gaat over geur, weet niet of het waar is, maar het klinkt allemaal best logisch: http://www.neoweb.nl/forum2/index.php?topic=1078.0

Berichten: 14

Re: ester van perzik

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Nu kan ik antwoord geven op de vraag hoe wij een geur waarnemen/ uit elkaar halen.

Maar helaas staat er niet bij hoe het komt dat ik pezik ruik ( op dat verschil van frequentie etc na) terwijl je eerst 2 andere geuren rook, want zou het alleen maar door een verschil in frequentie kunnen komen ?:S

Berichten: 50

Re: ester van perzik

Geur neem je waar met je reukzintuig, deze reuk wordt veroorzaakt door interactie van elektronen waardoor ionen ontstaan die vervolgens een prikkel aan je hersenen geven a.g.v. het ontstane spanningsverschil. Je hersenen zullen vervolgens een signaal geven aan je reukzintuig, waardoor je de geur waarneemt in de vorm van ruiken. Nu kan je je afvragen of dit proces alleen van de frequentie afhankelijk is. Dit is heel begrijpelijk, maar misschien moet men ook eens kijken naar de snelheid van de elektronen die de ionen ioniseren en zo de geur vormen. De snelheid van elektronen is redelijk groot en dus zullen er minder ionisaties plaatsvinden. Bedenk vervolgens hoe perzik precies ruikt is de geur sterk? Ik vindt zelf van niet, wat betekent dat er minder ionisaties plaatsvinden. De gevormde ionen die ruiken mogelijk maken reageren vervolgens door tot een ester.

Even alles op een rijtje:

-Perzik heeft een zwakke geur

-Minder ionisaties zijn veroorzaakt

Conclusie: De ester die gevormd is, zal niet erg reactief zijn, maar wel een hoog kookpunt hebben, de concentratie van ionen in het ester is laag, waardoor de PH ook laag is. Na een beetje naslagwerk kom ik tot de conclusie dat de ester van perzik benzylacetaat is, tenslotte hoop ik dat mijn veronderstelling klopt.

Berichten: 50

Re: ester van perzik

Geur neem je waar met je reukzintuig, deze reuk wordt veroorzaakt door interactie van elektronen waardoor ionen ontstaan die vervolgens een prikkel aan je hersenen geven a.g.v. het ontstane spanningsverschil. Je hersenen zullen vervolgens een signaal geven aan je reukzintuig, waardoor je de geur waarneemt in de vorm van ruiken. Nu kan je je afvragen of dit proces alleen van de frequentie afhankelijk is. Dit is heel begrijpelijk, maar misschien moet men ook eens kijken naar de snelheid van de elektronen die de ionen ioniseren en zo de geur vormen. De snelheid van elektronen is redelijk groot en dus zullen er minder ionisaties plaatsvinden. Bedenk vervolgens hoe perzik precies ruikt is de geur sterk? Ik vindt zelf van niet, wat betekent dat er minder ionisaties plaatsvinden. De gevormde ionen die ruiken mogelijk maken reageren vervolgens door tot een ester.

Even alles op een rijtje:

-Perzik heeft een zwakke geur

-Minder ionisaties zijn veroorzaakt

Conclusie: De ester die gevormd is, zal niet erg reactief zijn, maar wel een hoog kookpunt hebben, de concentratie van ionen in het ester is laag, waardoor de PH ook laag is. Na een beetje naslagwerk kom ik tot de conclusie dat de ester van perzik benzylacetaat is, tenslotte hoop ik dat mijn veronderstelling klopt.

Reageer