[scheikunde] Halogenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] Halogenen

Ik moet voor mijn profielwerkstuk mijn oude PWS uitbereiden. Mijn profielwerkstuk ging over brandvertragend impregneren. Dit is het behandelen van bijv. textiel zodat deze langzamer branden en er meer tijd beschikbaar is om de brand te blussen of zodanig op tijd op te merken dat er nog wat van je huis te redden valt. (ik breid het uit op het gebied van een ethisch dilemma namelijk: de productie en of gebruik ervan eist levens maar het red ook levens)



Nou luid mijn vraag : waarom zijn halogenen zo schadelijk? ik kon op internet weinig goeie verklaringen vinden. Deze vraag is mij te boven gekomen toen ik las dat de voorlopers van de tegenwoordige vlamvertragers, polybroombifenylen, Schadelijk waren door de gelijkenis met de giftige halogenen Chloor en Broom.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :) ik zou het erg op prijs stellen

Dank u wel

Tim

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Halogenen

Ik meen mij te herinneren dat dergelijke verbindingen zich accumuleren in het vetweefsel en slechts zeer langzaam worden afgebroken door het lichaam. Ook lijkt mij het niet onwaarschijnlijk dat deze moleculen het zenuwstelsel aantasten en de hormoonhuishouding kunnen verstoren, wellicht dat ze ook carcinogeen zijn. Op MSDS sheets vind je veel informatie over de gevaren van een molecuul

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Halogenen

Ik heb van mijn bronnen vernomen dat de broom en chloor moleculen een schildklierhormoon na bootsen het hormoon thyroxine. Dit bevorderd de stofwisseling. En aangezien de stofwisseling min of meer de bron van je energie is neem ik aan dat een overmatige stimulatie hiervan al je energie zo snel mogelijk verbruikt. weet iemand ook wat voor aandoeningen hieruit kunnen voor komen?

Nog bedankt voor de reacties

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Halogenen

@TmW3107: Jep: Het ontstaat door een te hoog niveau T3 en T4 hormoon (thyroid hormoon) en vooroorzaakt daardoor hyperthyroidism.

Weight loss,

tachycardia (hartslag > 100)

anxiety

low TSH (thyroid stimulating hormoon) door negatieve feedback aan pituitary gland.

Exophthalmos (uitpuilende ogen door vetverlies achter oogbal)

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Halogenen

Organofosfor verbindingen gaan cholinesterasen remmen

Organochloor verbingingen gaan met de repolarisatie van de neuronale membraan interageren door de depolarisatie te verlengen og het behoud van polarisatie te hinderen (DDT zorgt er bvb voor dan Na+ kanalen open blijven staan na depolarisatie en bvb lindaan werkt als GABA antagonist)

Re: [scheikunde] Halogenen

tek-zotic schreef: Organofosfor verbindingen gaan cholinesterasen remmen

Organochloor verbingingen gaan met de repolarisatie van de neuronale membraan interageren door de depolarisatie te verlengen og het behoud van polarisatie te hinderen (DDT zorgt er bvb voor dan Na+ kanalen open blijven staan na depolarisatie en bvb lindaan werkt als GABA antagonist)
Ik kan amper begrijpen wat hier staat, de TS heeft een chemlevel 3 en zou een simpeler antwoord denk ik wel verwelkomen. ;)

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Halogenen

Gerard schreef:
tek-zotic schreef: Organofosfor verbindingen gaan cholinesterasen remmen

Organochloor verbingingen gaan met de repolarisatie van de neuronale membraan interageren door de depolarisatie te verlengen og het behoud van polarisatie te hinderen (DDT zorgt er bvb voor dan Na+ kanalen open blijven staan na depolarisatie en bvb lindaan werkt als GABA antagonist)
Ik kan amper begrijpen wat hier staat, de TS heeft een chemlevel 3 en zou een simpeler antwoord denk ik wel verwelkomen. ;)
srry

bepaalde organofosfaten gaan zorgen voor langere stimulatie van de zenuwen (door de afbraak van neurotransmitters te verhinderen)

bepaalde organochloor verbindingen gaan ook de zenuwen stimuleren, maar op een andere manier

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Halogenen

Zorgt dit ervoor dat spieren dan langer gespannen blijven? En hoort het hart dan ook bij die spieren? (Weet het antwoord natuurlijk wel, maar leuk voor de TS).

Berichten: 66

Re: [scheikunde] Halogenen

nog iets: vlamvertragers zijn heel vaak organobroomverbindingen

en deze zijn op volgende manier schadelijk:

binding aan hormoonreceptor schildklier

verstoren schildklierhormoon trajecten

lage oestrogene activiteit (= een hormonale activiteit)

(zeer) zwakke inductoren van CYP 1A1-activiteit (CYP enzymen zijn enzymen die helpen bij de synthese van bepaalde stoffen die we nodig hebben en bij de afbraak van allerlei stoffen zoals geneesmiddelen, door deze te induceren gaan ze een overreactiviteit hebben)

bewijs van kankerverwekkendheid (moet met een korrel zout genomen worden)

verzwakt immuunsysteem (is men niet zeker van)

neurologische toxiciteit met mogelijk neurologische aandoeningen tot gevolg (oa verlaagd IQ bij nakomelingen, hyperactiviteit, skeletmisvormingen)

en zoek mss ook eens Persisterende organische poluënten (POP's) op, daar ga je wel wat informatie over je onderwerp vinden

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Halogenen

Dank jullie wel voor de reacties. ik was even mijn wachtwoord kwijt. Ik zal kijken of dit mij helpt en anders weet ik wel waar ik nog meer hulp kan vinden.

Nogmaals bedankt

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Halogenen

Ik vroeg mij af of iemand mij wat kon vertellen over het molecuul van een polybroomdifenylether en waarom deze de schildklier aanzetten tot het maken van thyroxine

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Halogenen

tek-zotic schreef:
Gerard schreef:
tek-zotic schreef: Organofosfor verbindingen gaan cholinesterasen remmen

Organochloor verbingingen gaan met de repolarisatie van de neuronale membraan interageren door de depolarisatie te verlengen og het behoud van polarisatie te hinderen (DDT zorgt er bvb voor dan Na+ kanalen open blijven staan na depolarisatie en bvb lindaan werkt als GABA antagonist)
Ik kan amper begrijpen wat hier staat, de TS heeft een chemlevel 3 en zou een simpeler antwoord denk ik wel verwelkomen. ;)
srry

bepaalde organofosfaten gaan zorgen voor langere stimulatie van de zenuwen (door de afbraak van neurotransmitters te verhinderen)

bepaalde organochloor verbindingen gaan ook de zenuwen stimuleren, maar op een andere manier
Mijn profiel werkstuk gaat voornamelijk over PBDE`s waarin geen fosfaat groepen of chloor groepen in voorkomen.

U zei dat organochloor ervoor kan zorgen dat zenuwen langer gestimuleerd worden.

Geld dit ook voor organobroom? dat zou een heleboel duidelijk maken

Alvast bedankt en nog een bedankt voor reacties die er al staan :)

Reageer