GC Spiken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 220

GC Spiken

6 buizen vul ik ieder met 1 gram monster. Aan iedere buis voeg ik een hoeveelheid in μl van stof X toe met een dichtheid van 0,824 g/cm3. Ik voeg aan de buis 1 ul, 2,5 ul, 5 ul , 10 ul en aan een buis 25 ul. In een buis voeg ik niks toe. Ik doe als het ware een standaard additie op de manier van spiken.

Als ik nu mijn standaard additie lijn uitzet met op de Y-as de piek area. Op de x-as wil ik de hoeveelheid aan mijn buizen die ik heb toegevoegd uitzetten. Ik corrigeer voor de dichtheid dus in werkelijkheid heb ik 0,824 mg, 2,06mg , 4,12 mg, 8,24 mg en 20,6 mg toegevoegd.

Nou vroeg ik mij af is de waarde die ik op de x-as dan in mg/g? en dus eigenlijk mg/ml? En als ik uiteindelijk wil berekenen naar mg/kg moet ik dan X1000 doen toch? Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: GC Spiken

Als je die waarden, die je gegeven hebt, uitzet op X-as dan is de eenheid van de X-as mg of mg/g monster, of mg/buis. Wat je zelf wilt.

Als je daarna met concentraties gaat rekenen moet je beseffen dat die waarden in mg/g monster zijn.

Hoezo ´eigenlijk mg/ml´? Wat heeft die ml met g te maken? Ken je de dichtheid van je monster? Als die niet 1 is, dan kun je de waarden in mg/g niet zondermeer zo overzetten naar mg/ml.

En omrekenen naar mg/kg... Als er 0,824 mg in een g zit, hoeveel mg zitten er dan in een kg?

Berichten: 220

Re: GC Spiken

Het is inderdaad mg/g maar vanwege dat het monster dat ik afweeg een vloeistof is en ik als het ware een ml pippeteer in een buis en het excacte afgewogen opschrijf. En de dichtheid is voor mij bekend die is 0,824. Hier corrigeer ik dus mee met het aantal ul dat ik spike. dus bijv 1 ul is 1 x 0,824 mg?

Als er 0,824 mg in een gram zit dan zit er 824 mg in een kg toch. DUs vermenigvuldigen met factor 1000?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: GC Spiken

Dat laatste is zeker waar ;) .

Reageer