Pulse dampener

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Pulse dampener

beste,

Ik heb een pulsedampener geprobeerd te plaatsen in een opstelling van een waters 2695 Alliance HPLC semi-automaat en een electrochemische detector.

Ik heb de pulsedampener aangesloten op tubing die uit de alliance komt voordat de tubing verder gaat op de kolom. Hij ligt in de temperatuurs gecontroleerde ECD-detector. helaas wordt mijn ruis niet minder maar juist erger met deze dampener!

Vraag is; zit hij op de juiste plek in mijn apparaatconfiguratie? Of is het wat lucht in deze pulsedampener en hoe krijg ik die er dan uit? Het is een zg Flat line pulse damper van de firma Restek. Eentje zonder een diafragma,maar dat maakt niet uit lijkt me.

Berichten: 677

Re: Pulse dampener

De juiste plaats om een pulsdemper te plaatsen is tussen de pomp en de injector. Een modern HPLC toestel heeft normaal gezien geen extra pulsdemper nodig.

Heb je alle andere mogelijke oorzaken van extra ruis kunnen elimineren?

Berichten: 9

Re: Pulse dampener

Alle andere opties voor basislijnruis zijn reeds onderzocht en verbetert. De pulsedamper zie ik als de puntjes op de i. Daar zat ik zelf ook aan te denken, tussen pomp en injector.

als je zegt dat dat de normale plaats is dan moet ik dat maar eens proberen.

bedankt voor de info

mvrgr

Evo

Berichten: 2.399

Re: Pulse dampener

Wat is de frequentie van je ruis? Komt de frequentie overeen met de frequentie van je plunjer? laag frequente ruis dus? Je kunt met behulp van een fourier transformatie van je baseline makkelijk achter de ruis frequentie komen.

Inderdaad zeker voor de injector zetten, je wilt niet dat je monster door een pulse dampener moet, die alleen maar fungeert als een bandbroadening put en misschien ook nog eens absorptie/desorptie rariteiten kan veroorzaken.

Waters alliance pompen zijn zowiezo troep trouwens, weg pleuren als je de kans hebt.

Reageer