triviale naamgeving zuren & koolwaterstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

triviale naamgeving zuren & koolwaterstoffen

Mijn vraag is simpel: weet er iemand een truc waardoor je de triviale naamgeving van al die zuren enz. makkelijk kunt van buiten leren?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: triviale naamgeving zuren & koolwaterstoffen

Nee, triviale naamgevingen zijn per definitie triviaal en zit er dus geen enkele logica in. In sommige gevallen is de historie van een bepaalde stof of de karakteristieke eigenschap bepalend voor de triviale naam. Het eenvoudigste is (als je ze moet kennen) om ze simpelweg uit je hoofd te leren.

Nu wil ik wel even de kanttekening plaatsen dat het nut van het uit je hoofd leren van triviale naamgevingen me totaal ontschiet. Dit is simpelweg rijtjes leren. Er is leren en leren. Hier leer je niets van.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: triviale naamgeving zuren & koolwaterstoffen

Triviale namen kun je het beste onthouden door ze binnen een context te plaatsen. Meestal is die historisch van aard. Dat geldt ook voor de elementen zelf. Als je die gaat benoemen op basis van de elementaire deeltjes waaruit ze zijn opgebouwd ben je je hele beeldvorming kwijt.

Als je bijvoorbeeld barnsteenzuur of wijnsteenzuur systematisch gaat benoemen ben je ook je beeldvorming kwijt. Dan kun je de stof nergens meer mee associeren en dan wordt het pas een dom geheugenspelletje waarbij je je niets meer kunt voorstellen.

Een voorbeeld: Wie het hormoon adrenaline een systematische naam gaat geven moet daar een hele regel voor gebruiken, Wie kan dat allemaal onthouden? De triviale naam verwijst naar de bijnieren en zo kan men die stof binnen een bepaalde context plaatsen. H. Zeilmaker.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer