Probleem met het Sterisch Getal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Probleem met het Sterisch Getal

Als ik de lewisstructuur van bv. O2 bereken dan ziet mijn eindresultaat er zo uit:

Afbeelding

Als ik dan hieruit het sterisch getal probeer af te leiden, dan zie ik toch twee gebonden paren en vier vrije elektronenparen? En aangezien het sterisch getal gebonden atomen + vrije elektronenparen is, dan is het sterisch getal toch 2+4=6 niet? Maar in mijn handboek staat dat het sterisch getal van O2 drie moet zijn.

PS: het is niet alleen bij O2 dat het probleem optreedt, maar ook bij bv. SO2, SO3, CO2, ...

Waarschijnlijk maak ik een enorme beginnersfout, en alvast mijn excuses moest dit in feite zo zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Probleem met het Sterisch Getal

hoewel ik niet echt bekend ben met het begrip "sterisch getal", neem ik aan dat het dit is: het aantal "dingen" rond een zeker atoom.

Bij dizuurstof hangt aan een O en andere O, en dan nog twee VEP: 1+2=3
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Probleem met het Sterisch Getal

Je moet het idd per atoom zien, niet voor het hele molecuul.

Berichten: 3

Re: Probleem met het Sterisch Getal

Ahja, voor O2 is het inderdaad simpel gewoon /2.

Afbeelding

Maar dit is bv. SO2, hoe moet ik dat dan juist per atoom bekijken? Want op het eerste zicht zou ik zeggen dat S 3 gebonden elektronenparen en 1 vrij elektronenpaar bezit, maar dit klopt dus niet aangezien het sterisch getal 3 hoort te zijn.

Sorry, voor mijn tekenskills :eusa_sick:

Berichten: 29

Re: Probleem met het Sterisch Getal

Hey,

Het sterisch getal is de som van het aantal bindingpartners en het aantal vrije elektronenparen. Het is dus niet het aantal bindingen want dat is de fout die je maakt!

Om het eens toe te passen op je voorbeeld van SO2

S.G voor S = 2bindingspartners + 1 vrij elektronenpaar = 2+1=3

dus sp2 hybridisatie

In je voorbeeld van O2 : bekijken we 1 van de 2 O's dan zien we dat het 1 bindingspartner heeft (de andere O) en 2 vrije elektronenparen.

Het S.G. is dan 1+2=3 dus ook een sp2 hybridisatie

Duidelijk?

edit: Afhankelijk van hoe het atoom gebonden is, kan je sp2-hybridisatie classificeren onder driehoekig planair of Hoekstruktuur. Bv. Als er geen vrijeelektronenparen zijn en dus enkel atomen, dan zal de bindingshoek tussen alle atomen 120 graden zijn => Driehoekig Planair. Als de bindingspartners bv. 2 atomen en 1 vrij e-paar is, dan zullen de e- meer ruimte innemen waardoor de hoek tussen de 2 atomen kleiner wordt en waar de elektronen zitten groter, wat leidt tot de hoekstructuur.

Berichten: 3

Re: Probleem met het Sterisch Getal

Achja, natuurlijk! Zo veel tijd verloren en de oplossing is toch zo voor de hand liggend 8-[ .

Dank u wel, iedereen.

Reageer