[scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Hallo,

Ik heb een vraagje i.v.m. het periodiek systeem.

Hebben alle elementen in de 3de periode een d-orbitaal en alle elementen in de 4de periode een f orbitaal,... ook al is dit niet zo vermeld op het P.S.?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Alle elementen hebben d- en f-orbitalen.

De vraag is, of ze bezet zijn.

Bedoel je met je vraag in welke volgorde orbitalen gevuld worden naargelang het atoomnummer stijgt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Ik moest de resonantiestructuren tekenen van H2SO3.

Op het P.S. staat niet dat S in H2SO3 een d-orbitaal heeft maar ik moest er wel gebruik van maken.

Dus klopt het dan als ik zeg dat de elementen in de 3de periode ook met hun d-orbitalen kunnen reageren, 4de periode met hun f-orbitalen,..?

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Bump zodat het niet verloren gaat, mijn examen is al voorbij maar toch wil ik dit weten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Voor het tekenen van de resonantiestructuren hoef je toch niet te weten hoe het zit met de orbitaalindeling? Zolang je maar weet hoeveel valentie-electronen er zijn...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Ja dat weet ik maar waarom kan S dan meer dan 8 elektronen hebben? Geldt dit ook voor andere atomen? Wil dit zeggen dat alle elementen uit de derde periode dit kunnen? Snap je wat ik bedoel? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Nee, ik snap niet wat je bedoelt.

Een s-orbitaal kan maar 2 electronen hebben.

Orbitaal op Wikipedia
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Ik bedoel zwavel, een elementen van de 3de periode. In resonantiestructuren van H2SO3 heeft zwavel meer dan 8 elektronen en wordt dus zijn d-orbitaal gebruikt.

Mijn vraag is nu of alle elementen uit de 3de periode op die manier verbindingen kunnen vormen, elementen uit de 4de periode met hun f-orbitalen...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Zwavel heeft niet meer dan 8 electronen (je neemt namelijk niet alle electronen van het element, maar alleen de valantie-elektronen).

Ik zie niet hoe de d-orbitaal van S gebruikt wordt: zwavel is 1s2.2s2.2p6.3s2.3p4, als mijn stoffige kennis niet te stoffig is.

Dat geeft 6 valentie-elektronen die je in de Lewisstructuur kwijt moet.

Zwavel heeft 4 bindingen met zuurstof in H2SO3, één dubbele en 2 enkele. Dat geeft nog 2 electronen over voor een lone pair.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Afbeelding

Kan je die lone pair ook uitleggen aub? ik zou die daar niet verwachten na 1 dubbele en 2 enkele bindingen met zuurstof..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Je hebt alleen een lone pair als er één zuurstof dubbelgebonden is, dat is dus het geval in één van de resonantiestructuren.

Je hebt 6 valentie-elektronen, waarvan je er dus bij een enkele binding 1 gebruikt, en bij een dubbele 2. In jouw eerste structuur heb je 1 dubbele binding met zuurstof en 2 enkele; dat geeft 4 valentie-elektronen die je hebt gebruikt.

De laatste 2 (6-4) zitten in een lone pair (het 'streepje' rechts naast de zwavel, '|').

In het tweede geval gebruik je er 4 bij de dubbel gebonden zuurstoffen (2 dubbele bindingen x 2 valentie-elektronen), en heb je er nog 2 over, die je gebruikt voor -OH en -H. Maakt 6, nul over, geen lone pair.

En dan kun je je afvragen, of zo'n lone pair nog 'nut' heeft buiten het herbergen van rest-valantie-elektronen, en het antwoord is natuurlijk ja: deze helpen je om te bepalen wat de ruimtelijke structuur van het deeltje is (zoekterm op google: VSEPR, Valence Shell Electron Pair Repulsion).

Duidelijker zo? Ik ben me er van bewust dat dit behoorlijk lastige materie kan zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Orbitalen volgens periodes

Ja ik snap het ongeveer maar toch zou ik niet weten wanneer ik dit moet toepassen en wanneer niet...geldt het enkel voor S of..?

Weet je soms hoe het hoofdstuk zou noemen waarin dit deel aan bod komt? Dan zoek ik het gewoon op op het internet. Denk dat ik het op die manier (als geheel) beter zou begrijpen ipv. enkel dit deel te zien.

Reageer