Springen naar inhoud

Pigment

• Log in om te kunnen reageren

PwsVerf

PwsVerf

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2011 - 15:15

Hoi, ik heb een belangrijke vraag voor ons PWS over verf.

We hebben het ook over pigmenten, maar uit verschillende bronnen ben ik te weten gekomen dat pigment Ún niet oplost in water Ún niet in olie. Wat voor eigenschap geeft dit aan pigment? En waarom gebeurdt dit?

Gr.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 januari 2011 - 16:08

De eigenschap van een pigment is de kleur en hoe kleiner de korreltjes des te sterker is de intensiteit van de kleur.
Het is geen unieke eigenschap dat pigmenten niet oplossen in olie en water, er zijn ook pigmenten die wel oplossen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2011 - 20:40

Een belangrijk wit pigment is bijvoorbeeld titaandioxide, lost helemaal nergens(nou ja bijna nergens) in op... verf is gewoon een fjinverdeeld mengsel/collo´d, geen oplossing.

PwsVerf

PwsVerf

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2011 - 21:23

Maar, er is een verschil tussen pigment en kleurstoffen. Kleurstoffen lossen wel op, maar pigmenten niet. Je komt het bij wikipedia tegen tot echt kwalitatief goede boeken.

En nu moet ik van mijn leraar uitzoeken waarom dat zo is. Want hij zegt dat de meeste stoffen oplossen in water of olie. En dat het daarom raar is pigment in geen van beide kan worden opgelost. Dus ja. Dat probeer ik te weten te komen.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver!

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 12:42

Misschien moet je eens zoeken waarom andere stoffen WEL oplossen in water. Op die manier kan je er ook achter komen waarom pigmenten niet.

Er wordt namelijk ook vaak gebruik gemaakt van een bevochtiger wanneer een pigment in een lak gebruikt wordt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures