Springen naar inhoud

Volume per tijdseenheid vs overdruk

• Log in om te kunnen reageren

rudykstra

rudykstra

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2011 - 23:45

Hallo,

Ik heb een lasapparaat waarbij ik Argon gebruik als beschermgas. Op de argonfles zit een reduceerventiel met een manometer die aangeeft hoeveel overdruk het gas heeft wat uit de fles stroomt.

Nu is mijn vraag hoe ik het aantal liters per minuut (want daar wordt in de lastechniek over gesproken) kan berekenen wat uit de argonfles stroomt. Voor het lassen moet ik het aantal lietrs per minuurt instellen, tewrijl de manometer alleen een overdruk aangeeft.

Alvast hartelijk dank voor de hulp

Veranderd door rudykstra, 28 januari 2011 - 23:45

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2011 - 00:09

Dit zou je theoretisch met Bernoulli kunnen doen, met enkele aannames.

Je hebt dan je slangdiameter nodig om dit om te rekenen tot liter/minuut. Even in een formule gieten:

l/min = 0.05 * √p * D2. 0.05 is een constante die ik heb berekend uit de formule voor debiet en een omgeschreven Bernoulli-vergelijking. p is de druk in pascal die je afleest op je meter. Is deze in bar, dan dit getal met 100000 vermenigvuldigen. De slangdiameter D dient in meter te worden ingevuld.

Veranderd door Fuzzwood, 29 januari 2011 - 00:11

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 17:31

Het debiet in kubieke meter per seconde zou je ook uit kunnen rekenen met de wet van Hagen-Poiseuille uit kunnen rekenen. Dit moet volgens mijn boek ook voor gassen werken namelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures