Springen naar inhoud

invloed van kaliumionen op interne pH bacterien

• Log in om te kunnen reageren

flippee

flippee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 00:43

Hallo allen,

waarom zijn kaliumionen zo belangrijk voor het handhaven van de interne pH van bacterien?

Ik las ergens dat dat kalium ionen door de bacterie worden opgenomen op de pH intern te stabiliseren, maar kaliumionen toch niet reageren met vrije waterstofionen om zo de pH te verhogen of stabiliseren?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

murru

murru

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 01:40

Het enige wat ik kan bedenken is dat deze bacterie misschien een proton/kalium pomp in het celmembraan heeft.

flippee

flippee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 11:07

Het enige wat ik kan bedenken is dat deze bacterie misschien een proton/kalium pomp in het celmembraan heeft.

Kalium naar binnen pompen en tegelijk H+ naar buiten?
Dat kan misschien wel ja, maar ik denk dat er nog andere redenen moeten zijn.
Maar ik zie niet direct welke.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 29 januari 2011 - 14:19

Ik betwijfel of kalium op zich belangrijk is voor het handhaven van de pH in een cel(bacterie). Kalium is vooral het belangrijkste cellulaire kation en cofactor voor bepaalde enzymen.

Je zou misschien kunnen zeggen dat het nodig is voor het handhaven van de ionen balans in de cel en als zodanig ook voor de pH.

flippee

flippee

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 19:37

Ik betwijfel of kalium op zich belangrijk is voor het handhaven van de pH in een cel(bacterie). Kalium is vooral het belangrijkste cellulaire kation en cofactor voor bepaalde enzymen.

Je zou misschien kunnen zeggen dat het nodig is voor het handhaven van de ionen balans in de cel en als zodanig ook voor de pH.

Maar die ionen balans, hoe gaat die dan die pH beinvloeden?

Kan kalium dan waterstof ionen mee betrekken in reacties zodat waterstof gebonden wordt en de pH daalt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures