[scheikunde] APCP - Vastebrandstofraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] APCP - Vastebrandstofraket

Hoi,

Dit jaar moet ik een profielwerkstuk maken (VWO-niveau). Ik doe het over het ISS en daar zit ook een stukje scheikunde in, namelijk: brandstof! De brandstof van de Ariane 5 (wordt gebruikt om de ATV naar het ISS te schieten) bestaat uit de volgende componenten:

• Ammoniumperchloraat (oxidator) (NH4ClO4 (s))

• Aluminiumpoeder (reductor) (Al (s))

• Ijzeroxide (katalysator)

• Polybutadieen - acrylzuur - acryloniet (bindmiddel en katalysator)

• Epoxyhars

Nou heb ik een hele tijd zitten puzzelen en ik kom er maar niet uit welke reacties er precies plaatsvinden. Als halfreactie voor aluminium heb ik:

Al (s) --> Al3+ (s) + 3 e-

Als halfreactie voor de perchloraat heb ik:

ClO4-(aq) + 8 e- --> Cl-(aq) + 4 O2-(aq)

De reactie is ook voor een stukje autoredox, de stikstof kan namelijk ook als reductor optreden. Als eindreactie heb ik tot nu toe iets van:

16 Al(s) + 6 NH4ClO4(s) --> 2 AlCl3 + 4 Al2O3(s) + 12 H2O(l) + 3 N2(g)

Ik weet dat hij niet uitkomt. Maar door de halfreacties weet ik dus dat hij in de verhouding 8 : 3 moet reageren, alleen dan komt het niet uit aan de andere kant van de pijl.

Dus mijn vraag: wat doe ik fout? Ben ik al ergens in het begin in de fout gegaan of mis ik iets anders?

Alvast heel erg bedankt!

Merel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] APCP - Vastebrandstofraket

Je schrijft de reactie voor de N niet op. Doe dat eens. Hoeveel elektronen zijn daarbij betrokken? En als je ammonium en perchloraat allebei in 1:1 verhouding laat reageren (of blijft een deel ongereageerd achter?), verandert dan de 3:8?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] APCP - Vastebrandstofraket

Er zijn niet echt bijster veel nuttige halfreacties waar NH4+ als reductor optreedt. Ik heb er maar eentje kunnen vinden. Maar volgens m'n scheikundedocent is de reactievergelijking wel zoals ik net had, maar dan moest ik 'm natuurlijk nog wel kloppend krijgen (wat dus niet lukt als ik naar de halfreacties kijk van perchloraat en aluminium).

Ik kreeg net wel een geniale ingeving (stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht), want als de ammonium ook als reductor optreedt hoeft hij helemaal niet in 3 : 8 te reageren! want dan komen er ook al elektronen vrij door de ammonium. Als ik geen rekening meer hou met de 3 : 8, is hij gewoon heel makkelijk kloppend te maken. Dan wordt het namelijk gewoon:

10 Al(s) + 6 NH4ClO4(s) --> 2 AlCl3(s) + 4 Al2O3(s) + 12 H2O(l) + 3 N2(g)

Reageer