Springen naar inhoud

Strooizout op ijs

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_schwrr_*

• Gast

Geplaatst op 30 januari 2011 - 17:01

Ik moet voor mijn studie een onderzoek opzetten met zout en ijs. Ons idee was om te gaan kijken naar alternatieven voor NaCl die net zo efficiŽnt of misschien wel efficiŽnter werken. Daarbij gaan we ook kijken of deze zouten misschien wel milieubewuster zijn dan NaCl. Dit eigenlijk vooral omdat men altijd klaagt over zouttekorten voor op de weg.
Mijn vraag is echter: welke zouten zijn geschikt om op ijs te gooien, oftewel zou iemand een paar voorbeelden willen noemen van zouten die ijs laten smelten? Ik zat zelf al te denken aan salmiak (ammoniumchloride) en CaCl2. Het zout moet wel veilig zijn om mee te werken! We gaan in onze opzet dus ongeveer 5 zouten naast elkaar op het ijs gooien en kijken welk zout het meeste effect zal geven. Welke zouten dit worden is voor mij dus de vraag!
Ik hoop op reacties & bij voorbaat dank

Veranderd door schwrr, 30 januari 2011 - 17:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biogeoloog

biogeoloog

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2011 - 18:01

Tip:Je hebt reactieve ionen nodig.
[BOOM]

*_gast_schwrr_*

• Gast

Geplaatst op 30 januari 2011 - 18:22

Ik heb inmiddels gevonden dat : Calciumchloride, Magnesiumchloride, Ethyleenglycol, Ureum, Natriumformiaat Kalium- of Natriumacetaat en Calcium-Magnesium Acetaat, allemaal geschikt zouden kunnen zijn als strooizout. Echter, sommige zijn hygroscopisch.. Wil dat zeggen dat ze bijtend o.i.d. zijn? Welke hiervan zijn in een gewone scheikundeles te gebruiken? Zijn calciumchloride en magnesiumchloride irriterend voor huid en longen?

*_gast_schwrr_*

• Gast

Geplaatst op 30 januari 2011 - 18:27

Nog 1 extra vraagje overigens: Ik zie verschillende verhalen over de werking van strooizout op ijs. Zowel dat het het vriespunt van het water verlaagt, zodat het water dus pas bevriest bij een lagere temperatuur, maar ook zie ik verhalen dat het zout het water opneemt, en dat daardoor het ijs verdwijnt, Of dat het komt doordat de reactie tussen water en het zout exotherm is en er dus warmte vrijkomt, waardoor het ijs zou smelten. Over deze laatste twijfel ikzelf. Zou iemand mij kunnen vertellen welke theorie het meeste waarheid bevat?

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 11:48

Om het vriespunt van een vloeistof te verlagen, moet je iets hebben dat oplost in die vloeistof. De vriespuntsdaling is een zgn colligatieve eigenschap, dit wil zeggen dat de vriespuntsdaling recht evenredig is met het aantal deeltjes dat oplost. Daarom gebruikt men graag zouten: die splitsen in twee of drie deeltjes wat de efficiŽntie verhoogt.

Verder willen we natuurlijk voor gebruik op wegen dat de gebruikte stof relatief goedkoop is, en niet te toxisch voor het milieu.

Overigens is het oplossen van zouten in water vrijwel altijd endotherm, het oplossen gaat toch door omdat er enorm veel entropie wordt gegenereerd doordat een ordelijk kristalrooster wordt vervangen door een wanordelijke oplossing van ionen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures