fenyl-methylethanoaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

fenyl-methylethanoaat

Klopt het dat de bouwstrctuur van fenyl-methylethanoaat azijnzuur met een benzeenring is?

H O

| ||

H-C-C-O-H

|

CH

/ \

CH2 CH2

| |

CH2 CH2

\ /

CH2

Is even heel simpel getekend? Maar klopt hij?

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

Hij accepteert de spaties niet... weet niet als jullie het zo mss begrijpen...:S

dubbele binding met een O atoom boven de 2de C atoom

CH2-C-O-H

|

benzeenring

Berichten: 164

Re: fenyl-methylethanoaat

de naam geeft aan het een ester is. Volgens mij is het een ester van benzyl alcohol en azijnzuur. Hoe dat er uit ziet laat ik aan jou over, maar het is vast op internet te vinden.

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

Het is inderdaad een ester, had eerst ook een forum gemaakt over de geur van perzik etc. Maar kom voor geen bal uit de formule, want het is een ester, het bevat een benzeenring, maar er zit ook methyl in de formule zo 1 zijketen... maar hoe kan dat als het maar 2 c moleulen bevat etc etc. zo kom er helemaal niet meer uit :S.

Berichten: 164

Re: fenyl-methylethanoaat

als ik het zo zie heb je Benzyl alcohol en Azijnzuur laten reageren tot Benzylacetaat.

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

massa, kleu en kookpunt koen overeen

CH3COOH + C7H8O → C9H8O2

krijg je dan maar hij komt niet uit dus er mist een stof

zat te denken aan H2 en H2O..

Berichten: 164

Re: fenyl-methylethanoaat

alcohol + zuur = Ester + water ;)

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

ja zo zat ik ook maar als je kijkt komt het niet uit...

reactie: CH3COOH + C7H8O → C9H8O2 +2 H2O

C atomen: 2c +7c--> 9c

H atomen: 4H +8H-->8H+2H (zo water moet een grondgetal van 2 krijgen zodat de 2H in H verandert)

O atomen: 2 O+ 1 O--> 2 O + 2 O

Ik kom dan op 1 O atoom te veel.

Berichten: 2.337

Re: fenyl-methylethanoaat

Er wordt maar één molecule water gevormd. Je fout moet in de brutoformules zitten.

Kijk maar eens naar het reactiemechanisme. Dat moet je zeker begrijpen voor een pws/gip/...

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

1CH3COOH + 1C7H8O → 1C9H10O2 + 1H2O

was de reactie -.-' uiteindelijk een vet makkelijke reactie maarja ik zat steeds een beetje te gissen inplaats van de estervorming gewoonweg simpel op te lossen

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

hllaan schreef: als ik het zo zie heb je Benzyl alcohol en Azijnzuur laten reageren tot Benzylacetaat.
uiteindelijk was het geen benzylacetaat maar fenyl-methylethanoaat toch bedankt;)

(verandert)

Berichten: 654

Re: fenyl-methylethanoaat

Dat is precies hetzelfde, maar in het Engels.

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

Dat is precies hetzelfde, maar in het Engels.
verandert

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzyl_acetate

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzylacetaat

ps als je de 2 versies met elkaar vergelijkt zie je toch een verschil in molecuulformule staan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: fenyl-methylethanoaat

Precies gelijk, al kun je bij die van de Engelse wiki met wat moeite de structuur aflezen.

Berichten: 14

Re: fenyl-methylethanoaat

ik citeer bij de engelse versie : "Benzyl acetate is an organic compound with the molecular formula C9H10O2. It is the ester formed by condensation of benzyl alcohol and acetic acid."

en bij de nederlandse versie staat : "Molecuulformule C9H8O2"

Reageer