Springen naar inhoud

[scheikunde] Atoomstraal

• Log in om te kunnen reageren

stekkkeee

stekkkeee

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 13:54

Hoi, ik moet hier iets leren waarvan ik niet zeker weet of mij oefening juist is.

Volgende ionen moeten gerangschikt worden volgens ionstraal: K +, Ca 2+ en Ga 3+

Ik weet dat de atoomstraal daalt naargelang de elektronen harder worden aangetrokken in een periode, dus de straal daalt van links naar rechts. En aangezien deze elementen in dezelfde periode liggen ik denk K +>Ca 2+>Ga 3+.

Maar in mijn oplossingen staat Ca 2+<K +<Ga 3+
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat Ga een metaal is maar ik zou niet weten wat de verklaring daarvan is.

Ook zou ik niet weten hoe je ze zou moeten rangschikken als ze niet in dezelfde periode liggen. Ik weet wel dat de straal stijgt naargelang de groep maar als ze niet in dezelfde groep en/of periode liggen zou ik niet weten hoe eraan te beginnen.

Stekkkeee.

EDIT: Rode tekst is fout van mij want ze zijn alle 3 metaal

Veranderd door stekkkeee, 31 januari 2011 - 16:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biogeoloog

biogeoloog

• >25 berichten
  • 50 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 15:21

Staat er in de vraagstelling dat je gegevens uit de binas als bewijs mag beschouwen?

stekkkeee

stekkkeee

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 16:27

Er staat gewoon rangschik, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is want we hebben dat toch nergens gezien.

We hadden wel de Z eff berekend maar ik zag het verband niet want K = 9 , Ca = 10 en Ga = 21.

Maar welke volgorde kom jij uit als je het met jou methode doet? Want het kan zijn dat mijn redenering wel goed is en ik het gewoon verkeerd heb overgenomen. We moeten trouwens alleen de volgorde weten dus niet de werkelijke straal.

meinert_CF

meinert_CF

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 17:43

Hey,

(1)De afstand van de elektronen tot de kern neemt af met stijgende kernlading. De kernlading stijgt van links naar rechts in een periode.

(2)Dus hoe positiever het element, hoe minder elektronen hij heeft en hoe kleiner de straal.

(1)(2) Ca2+ heeft evenveel elektronen als K+ maar aangezien de kernlading van Ca groter is dan die van K zullen de elektronen bij Ca meer worden aangetrokken en is de straal dus kleiner.
Ook al verliest Ga 3 elektronen, het komt niet in de buurt van Ca en K.

Je hebt de effectieve kernlading niet correct berekent. Zeff=Z-σ
Voor K+ is dat dan 19-10-6,8=2,2
Voor Ca2+ is het 20-10-6,8=2,2
Voor Ga3+ is het 31-8-15,3=5,7

Zo zou ik het oplossen maar ik durf niet te zeggen dat mijn redenering de juiste is.

ik vind dat je op zn minst toch moet weten wat de effectieve kernlading is en het verloop ervan op het P.S vooraleer je aan vraag stelt.

Veranderd door meinert, 31 januari 2011 - 18:03

stekkkeee

stekkkeee

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2011 - 10:12

hey, bedankt voor je antwoord. In mijn handboek staat wel dat de effectieve kernlading gelijk is aan Z- het aantal onderliggende elektronen en op wikipedia staat dit ook zo:
"Zeff = kernlading (Z) - aantal electronen op onderliggende schillen"

Maar als jou formule correct is wil ik die wel gebruiken maar wat stelt het laatste getal voor dat je in je formule gebruikt? En werkt die ook voor atomen die niet in dezelfde periode liggen?

groetjes

meinert_CF

meinert_CF

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2011 - 16:49

Dit is de correcte forumle, het heet de regel van slater:
Z* = effectieve kernlading
Z* = Z- σ
Met σ = 0,35 voor een elektron uit zelfde schil
Met σ = 0,85 voor een elektron uit schil n-1
Met σ = 1 voor een elektron uit schil n-2 ...
Dus bv. voor Ca1+: 20-(10*1)-(8*0,85)-(1*0,35)=2,85
Ik heb dit toch zo geleerd aan de UGent.
Er staat een foutje in mijn vorige post, voor Ca2+ is het 3,2 niet 2,2
Kijk ook nog eens op wikipedia.
Er staat:

De effectieve kernlading kan in een eenvoudige benadering berekend worden door:
Zeff = kernlading (Z) - aantal electronen op onderliggende schillen.
Zo is bijvoorbeeld de effectieve kernlading van argon: 18 - (10) = +8, van calcium 20 - (18) = +2.
Er zijn ook nauwkeurigere benaderingen, die meer rekening houden met de precieze elektronenverdeling, zoals de regel van Slater.

Onthou ook nog dit :
r ~ n
dus als n stijgt, stijgt r
met r ongeveer gelijk aan de afstand van de kern tot de valentie elektronen
r ~ 1/ Z*

Nu mag je geen probleem meer hebben bij zulke vraagje
Misschien kan dit ook nog van pas komen: een redelijk volledige samenvatting van het eerste deel(semester) van mijn cursus Algemene Chemie.
Ik ben ook niet 100% zeker of ik het juist doe maar ik denk het toch wel

Veranderd door meinert, 01 februari 2011 - 17:02

stekkkeee

stekkkeee

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2011 - 10:15

Oke :) heel veel dank

Wij hebben die methode wel niet gezien maar ik ga deze wel zeker gebruiken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures